Analys av nätbaserad utbildning på universitet och högskolor
Inés Casanovas har skrivit en doktorsavhandling som handlar om nätbaserad utbildning vid högskolor och universitet. Hon har jämfört processerna vid ett universitet i Sverige och ett i Argentina.
Inés Casanovas försvarade framgångsrikt sin doktorsavhandling i informatik på Internationella Handelshögskolan i Jönköping den 15 mars. Avhandlingen har titeln ”Online Education in Universities – Moving from Individual Adoption to Institutionalisation of an Information Technology Innovation”.
I sin avhandling beskriver och analyserar Inés Casanovas utvecklingen av nätbaserad utbildning vid högskolor och universitet, från att det infördes på individuell nivå till institutionalisering. Studien fokuserar på de processer som ägt rum på två universitet, det ena i Sverige och det andra i Argentina. Resultaten visar att processerna verkar vara evolutionära snarare än revolutionerande.
En av avhandlingens övergripande slutsatser är att nätbaserad utbildning fortfarande är långt ifrån att institutionaliseras. Men även om fenomenet ännu inte har blivit en integrerad del av universitetens utbud, är utvecklingen ändå imponerande med tanke på institutionernas struktur, kultur och resurser. Det finns dock fortfarande viktiga frågor som måste bemötas. Dessa frågor är av strategisk karaktär, och metoderna för att lösa dem är förmodligen mer av politisk och organisatorisk karaktär än teknisk eller pedagogisk.
Fakultetsopponent var docent Lars Svensson, Högskolan i Väst. Medlemmar i betygsnämnden var professor Mikael Wiberg, Umeå Universitet, docent Katarina Lindblad-Gidlund, Mittuniversitetet och professor Mona Ericson, JIBS. Ordförande var docent Christina Keller, JIBS.