Billigare batterier ger elbilen bättre konkurrenskraft
Ett samarbete mellan forskare på KTH och Stockholm Environment Institute (SEI) visar att elbilar kan komma att konkurrera ekonomiskt med bensindrivna fordon tidigare än vad experter hittills trott. Kostnaden för elbilsbatterier har nämligen sjunkit betydligt snabbare under det senaste årtiondet än vad analytiker förutspått.
Trots att en elmotor är mer energieffektiv än en vanlig förbränningsmotor och därtill inte släpper ut några avgaser så ligger Sverige efter sina nordiska grannar på elbilsfronten. Elkraftbranschens intresseorganisation Power Circle redovisar till exempel cirka 2 000 eldrivna personbilar i Sverige. I Norge är samma siffa 37 000 elbilar. 6 000 laddpunkter i Norge ska jämföras med 600 laddpunkter i Sverige.
En studie som forskarna från KTH och SEI gjort visar på en skepsis när det kommer till elbilars potential, mycket baserat på inköpskostnaden. Uppfattningen är att elbilar är alldeles för dyra för att kunna slå igenom på bred front och konkurrera med vanliga bensin- och dieselbilar.
Det är här som batterikostnaden kommer in i bilden då denna är den största orsaken till att elbilens drivlina är dyrare än en förbränningsmotor. Så länge batterikostnaden är hög kommer elbilstillverkare att vara tvungna att kompromissa mellan räckvidd och pris. Detta har hittills varit ett stort hinder för elbilarnas framgång.
För att gå till botten med hur det verkligen ser ut har forskarna gemensamt studerat ett stort antal källor. Det blir tydligt att priserna fallit snabbt. År 2007 låg kostnaden på över 8 600 kronor per kilowattimme. Sju år senare, det vill säga 2014, låg den på 2 600 kronor per kilowatttimme.
– Situationen är imponerande särskilt som produktionen och försäljningen av elbilar gått upp rejält först de senaste åren. Om priserna fortsätter falla i den här takten kan kostnaden 1 300 kronor per kilowattimme vara nådd i början av 2020-talet. Det är också vid det priset som experter och analytiker anser att elbilar är konkurrenskraftiga gentemot bensin- och dieselbilar, säger Björn Nykvist, forskare på SEI.
Han tillägger att detta är relevant kunskap för såväl olika beslutsfattare som energi- och transportplanerare.
– Vidare är det intressant att man inte tidigare haft bättre uppskattningar. Min tolkning är att många trodde att det var väldigt dyrt att börja bygga elbilar, men när Nissan, Tesla och de andra gjorde ärliga försök visade det sig att det gick att producera batteripaket till mycket lägre priser än många tidigare trott. Så de senaste åren har de låga kostnaderna överraskat. Man kan dra paralleller till hur expertorgan som International Energy Agency missat att se det fortsatta exponentiella tillväxten för solceller som driver fortsatta prisfall, säger Måns Nilsson, adjungerad professor vid KTH, forskningschef på SEI och medförfattare till studien.
Kontaktinformation
För mer information, kontakta Björn Nykvist på 073- 707 85 65 / bjorn.nykvist@sei-international.org eller Måns Nilsson på 073 -330 93 82 / mansnil@kth.se.