Kan ett miljömärke boosta din hjärna?
Ja, helt klart är det så. Denna överraskande placeboeffekt fann vi i ett experiment under en ”miljövänlig” lampa, säger Andreas Haga, doktorand i miljöpsykologi vid Högskolan i Gävle.
Nu fortsatter forskarna i Gävle att studera fenomenet och undersöka om man kan få likande effekter på mental prestation i ett mer tillämpat sammanhang – till exempel på uppgifter som är vanliga i kontorslandskap.
Enkelt att förstärka den mentala kapaciteten
Det har länge varit känt, inom medicinen, att förväntningar kan få dramatiska följder som t.ex. att man tillfrisknar när man i själva verket inte har ätit medicin utan man har ätit sockerpiller, den så kallade placeboeffekten.
Men kan det också (bland alla tänkbara saker) även finnas miljövänliga produkter som ger upphov till liknande placeboeffekter? Och kan de få andra följder, som till exempel förstärkt mental kapacitet?
Experimentet
Experimentet i Gävle utfördes så att deltagarna fick i uppgift att placera olikfärgade brickor så att de bildade en färgskala, ett test som vanligen används för att mäta färgseende.
De placerades vid ett skrivbord under en helt vanlig kontorslampa, men lampan kallades antingen ”vanlig” eller ”miljövänlig”. Lampan var alltså i själva verket identisk.
Det visade sig att när testet gjordes under lampan som kallades ”miljövänlig (trots att den vara likadan som lampan som kallades vanlig”) så presterade deltagarna mycket bättre.
Hur mycket bättre?
– Det var faktiskt slående mycket, de gjorde bara hälften så många fel. De tyckte också att den ”miljövänliga” lampan var behagligare att arbeta under.
Effekten var som starkast för dem som oroade sig för miljöförstöring, de presterade markant bättre när de trodde att lampan var miljövänlig.
Det är förväntningarna som styr
Det är förväntningarna på produkten (till exempel medicinen eller lampan) som är det avgörande och gör att man beter sig därefter. Och har du inte de förväntningarna så får du inte heller denna placeboeffekt.
Nu fortsatter forskarna i Gävle att studera fenomenet och kommer att undersöka om man kan få likande effekter på mental prestation i ett mer tillämpat sammanhang – till exempel på uppgifter som är vanliga i kontorslandskap.
Mycket att fundera kring här
Det finns mycket att fundera kring här, just det att det är förväntningarna som styr. Att det är föreställningarna om de miljövänliga produkterna som leder till en positivare upplevelse och bättre prestation. Till exempel när det gäller att skapa en hållbar arbetsplats.
– Detta säger mycket om hur vi människor fungerar och det finns många aspekter att ta hänsyn till här, inte minst fysiologiska.
Text: Douglas Öhrbom
FAKTA
Studien är nyligen publicerad Journal of Environmental Psychology. Och den har också rönt stor uppmärksamhet i media i USA och i Australien.
Washington Post
Sidney Morning Herald
Det är inte första gången miljöpsykologerna i Gävle under ledning av Patrik Sörqvist visar att ”gröna” egenskaper har placebo-liknande effekter på vårt psyke – något som visar att vi bär på föreställningar om ”gröna” produkter som kan påverka både hur vi upplever produkterna, miljön runt dem och hur vi beter oss.
2013 publicerades forskningsresultat som visade att när man smakar från två koppar som innehåller identiskt kaffe, så föredrogs smaken av kaffet i koppen märkt ”ekologiskt.”
Vem behöver grädde och socker när kaffet är miljömärkt?
Kontaktinformation
Andreas Haga, doktorand i miljöpsykologi vid Högskolan i Gävle E-post: andreas.haga@hig.se