Artikel från Göteborgs universitet

Den här artikeln bygger på ett pressmeddelande. Läs om hur redaktionen jobbar.

En aktuell studie vid Göteborgs universitet visar hur ungdomar i sociala medier gör flitig reklam för i första hand kaloririk och näringsfattig kost.

Tidigare studier har visat att interaktion kring mat i sociala medier kan påverka ungdomars godisintag och deras benägenhet att prova obekant mat. Dessutom har forskning visat att bilder av mat stimulerar hjärnområden som är associerade med aptit hos barn och ungdomar.

I den aktuella studien, som presenterats i den vetenskapliga tidskriften Appetite, har över 1 000 Instagramkonton tillhörande ungdomar i Skandinavien analyserats.

85 procent av kontona innehöll matbilder som analyserades.

Godis och bakverk vanligast
– De vanligaste livsmedlen vi identifierade var godis, kakor och bakverk, läsk och saft, choklad och glass. Tillsammans fanns de livsmedlen, som tillhör kategorin kaloririka och näringsfattiga livsmedel, i 68 procent av bilderna på Instagram, säger Christopher Holmberg vid institutionen för kost- och idrottsvetenskap och en av forskarna bakom studien Adolescents’ presentation of food in social media: An explorative study.

Som jämförelse fanns frukt och grönt på 22 procent av bilderna.

Kopplat till kategorin kaloririka och näringsfattiga livsmedel fanns, oftare än vad gällde övriga kategorier av mat, även en positiv beskrivning samt att bilderna oftare var från högtidsstunder, som födelsedagsskalas eller fester.

Informell reklam för livsmedelsmärken
Studier i Storbritannien har påvisat att livsmedelsmärken får ökad betydelse i tonåren och blir viktiga markörer i ungdomars identitetsskapande. I den aktuella studien vid Göteborgs universitet var livsmedelsmärkena Coca Cola, Frappucinos från Starbucks samt glass från Ben & Jerrys mycket vanliga och alltså något ungdomarna själva gjorde reklam för via sina Instagramkonton.

– Det indikerar att ungdomarna är omedvetna om, eller helt enkelt accepterar, den typen av reklamspridning i sina sociala nätverk. Det faktum att ungdomarna själva skapar och sprider reklamen kan innebära att den här formen av informell reklam är mer effektiv än traditionell livsmedelsreklam, säger docent Christina Berg vid institutionen för kost- och idrottsvetenskap.

För mer information:
Christopher Holmberg, institutionen för kost- och idrottsvetenskap, e-post christopher.holmberg@gu.se, tel 031-786 4295, 0765-54 59 51

John Chaplin, institutionen för kliniska vetenskaper, e-post john.chaplin@gu.se, tel 0708-62 88 57

Thomas Hillman, institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande, e-post thomas.hillman@gu.se, tel 031-786 2205

Christina Berg, institutionen för kost- och idrottsvetenskap, e-post christina.berg@ped.gu.se, tel 031-786 42 07, 0709-58 72 99

Nyhetsbrev med aktuell forskning

Visste du att robotar som ser en i ögonen är lättare att snacka med? Missa ingen ny forskning, prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Jag vill prenumerera