Cykelsimulator undersöker cyklistens rörelser
För att underlätta forskning om cykling, har Statens Väg- & Transportforskningsinstitut, VTI, startat ett projekt för att bygga en cykelsimulator. Simulatorn kommer att bli ensam i sitt slag med stor möjlighet att simulera rörelser hos cyklister.
– Tanken är att använda VTI:s simulator i Göteborg, SIM IV, som bas. Enkelt uttryckt så kommer vi utgå från simulatorns rörelseplattform och fästa en vanlig cykel där istället för en lastbils- eller personbilskabin, säger projektledare Fredrik Bruzelius, som är forskare på VTI.
Simulatorn kommer att vara helt unik med många möjligheter till att simulera rörelser hos cyklisten. Dessutom kommer cykeln att vara rörlig i sidled och gå att luta mot plattformen. Sedan tidigare finns det cykelsimulatorer där man använder fasta cyklar och virtual reality-glasögon. Skillnaden med att använda en rörelsebaserad simulator är att det blir en mer verklighetstrogen upplevelse som kan ge bättre data att använda i forskning och utveckling.
Simulerar riktiga cykelrörelser med balans
– Cyklister i simulatorn kommer att behöva balansera precis som man gör på en riktig cykel, säger Fredrik Bruzelius.
Simulatorer är utmärkta verktyg att använda sig av när man vill undersöka exempelvis ny utformning av vägar eller hur människor beter sig i trafiken. Med hjälp av simulering kan man göra experiment som är repeterbara, där förutsättningarna är precis lika varje gång. Dessutom kan man utföra försök utan att utsätta någon för risken för skador eller olyckor som finns i verklig trafik.
Syftet med det nya simulatorprojektet är att skapa en plattform för forskning med hög ekologisk validitet, det vill säga att cyklingen i simulatorn blir så verklighetstrogen som möjligt. Tanken är att forskningsprojekt om cykelinfrastruktur, cyklistbeteende och annat som rör cykling och cyklister, i framtiden ska kunna använda denna nationella resurs.
Projektet är finansierat av Vinnova genom FFI-programmets (Fordonsstrategisk Forskning och Innovation) specialsatsning på cyklar. Utöver VTI så medverkar Göteborgs Stad, Cycleurope och Chalmers tekniska högskola. Projektet är planerat att vara klart i juni 2018.
Kontakt: Fredrik Bruzelius T. 031-7502605
Foto: VTI/Hejdlösa Bilder AB