Lönsamt att subventionera kollektivtrafik
Det är samhällsekonomiskt lönsamt att subventionera kollektivtrafik och att öka turtätheten där efterfrågan är hög. Det visar en forskargrupp från VTI som analyserat motiv för subventionering av lokal och regional kollektivtrafik, baserat på ekonomisk teori och på numeriska modellberäkningar.
– Slutsatsen är att det är samhällsekonomiskt lönsamt att subventionera kollektivtrafik och att öka turtätheten där efterfrågan är hög, säger Roger Pyddoke, forskare på VTI.
Det är vanligt att lokal och regional kollektivtrafik subventioneras med skattemedel i industrialiserade länder, ofta i storleksordningen 40–60 procent. I Sverige subventionerar regionala myndigheter kollektivtrafiken med mellan 44 och 80 procent av kostnaderna i dagsläget.
Minskade väntetider och billigare biljett
Det huvudsakliga samhällsekonomiska motivet för subventionering är att kollektivtrafik utmärks av en positiv effekt som kommersiella operatörer inte beaktar. Den positiva externa effekten består av att befintliga trafikanters väntetid minskar om priset sänks. Fler trafikanter motiverar då ökad turtäthet.
– Med optimal nivå på pris och turtäthet täcks inte ens kollektivtrafikens rörliga kostnader. Därför krävs kompletterande finansiering via beskattning, säger Roger Pyddoke.
I studien har pris, turtäthet och subvention optimerats för sju olika linjer i Stockholms läns kollektivtrafik, allt ifrån en lågbelastad busslinje i landsbygd till hårdbelastade busslinje 4 i Stockholms innerstad samt en tunnelbane- och en pendeltågslinje. De optimeringsmetoder som används är generellt användbara.
VTI rapport 965: Bör kollektivtrafik subventioneras?
Kontakt:
Roger Pyddoke T. 08-555 770 30