Bästa sättet att fånga fartbovar
Polisen i Region Väst har testat nya metoder för hastighetsövervakning. Bland annat har civila polisbilar fokuserat på aggressiv körning. Fortkörningarna och medelhastigheten minskade under insatsperioden, rapporterar forskare från VTI.
Det är Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI) som har utvärderat de nya arbetsmetoder för hastighetsövervakning, som testats på olycksdrabbade vägar i polisområde väst.
Resultaten visar att de flesta är positiva till insatsen, såväl polis som medborgare. Metoden ledde till ökad synlighet och fler kontroller. Hastighetsöverträdelserna och medelhastigheten minskade under insatsperioden.
Polisen kan spela stor roll
Mätningar på det statliga vägnätet under 2016 har visat att endast 44 procent av trafikanterna håller hastighetsgränsen. En ökad hastighetsefterlevnad har stor potential att minska antalet dödade och allvarligt skadade i trafiken och i det arbetet är polisen en viktig aktör.
Studien från VTI visar också att poliserna haft en positiv upplevelse av insatsen som helhet.
– De tillfrågade poliserna tycker det är bra att trafikfrågorna kommit på agendan och att de fått positiv respons från medborgarna. De tycker också att 20-minutersmetoden är ett bra arbetssätt som får acceptans bland personalen och kan leda till ökad synlighet, säger Anna Vadeby.
Under en trafikinsats veckorna 43–45 2016, intensifierades hastighetsövervakning på 13 utpekade vägsträckor och syftet var att sänka medelhastigheten på vägavsnitten. Insatsen innebar fokus på tre olika åtgärder:
1. Korta hastighetskontroller på olycksdrabbade vägar (20 minuter, rapportering från 6 km/tim över hastighetsgräns)
2. Civila polisbilar (så kallade pilotbilar) som fokuserade på aggressiv körning
3. Övervakning med mobil automatisk trafiksäkerhetskamera som komplement till de manuella kontrollerna.
Insatsen ledde till fler kontroller än vad som annars hade skett, vilket polisen tyckte var viktigt.
Körde för fort igen när polisinsatsen var slut
Mätningar som gjordes speciellt för insatsen visar på en tydlig tendens att det var större minskningar av andelen överträdelser där efterlevnaden varit låg före insatsen. Efter insatsperioden tenderade andelen överträdelser att öka igen. Även medelhastigheterna minskade något under insatsperioden.
– Sammanfattningsvis kan konstateras att metoden generellt togs emot positivt av polisen och att hastighetsefterlevnaden framför allt förbättrades där efterlevnaden varit dålig innan insatsen. För att få bra effekter vid framtida insatser är det därför viktigt att välja platser med låg hastighetsefterlevnad.
– Det är också viktigt med återkommande hastighetsövervakning eftersom vi såg en återgång efter insatsens slut.
Rapporten:
Utvärdering av intensiferad hastighetsövervakning i Polisregion Väst
Kontakt:
Anna Vadeby 013-20 42 34