När äldre personer är med i tv-serier har de ofta bara biroller. Kvinnor framställs som äldre vid yngre ålder än män. Deras sexualitet och attraktivitet är kopplad till fertilitet och deras åldrande skildras ofta som något främmande och skrämmande. Det framgår av forskning vid Högskolan i Gävle.
– Vi visar alldeles för få och alldeles för stereotypa bilder av äldre och det bidrar till vi förlorar empatin. Men om vi visade mer av äldre, som de människor de är, då skulle vi känna mer engagemang och förståelse också för livsfasen som gammal, säger Karin Lövgren, lektor i medie- och kommunikationsvetenskap vid Högskolan i Gävle. Hon forskar om hur äldre syns i populärkulturen och om vad populärkultur och medier kan säga oss om hur samhället ser på äldre och åldrande.
– Vem får synas och vem får höras och i vilka sammanhang? Det har betydelse för hur vi uppfattar och ser på åldrande, säger Karin Lövgren.
I populärkultur som behandlar klimakteriet framställs kvinnors kvinnlighet och sexualitet som knuten till förmågan att bli gravid.
–Trots att det ju egentligen inte finns något sådant samband. För många är det istället skönt att slippa oroa sig för en oönskad graviditet.
I tv-serier framställs kvinnor med ett tidigare ”bäst-före-datum” än män, medan män gestaltas som trovärdiga partners högt upp i åldrarna.
Kvinnors åldrande skildras som något främmande och skrämmande. Kvinnor blir arga– bindgalna – när de är i klimakteriet. Karin Lövgren ser ett mönster. Tidigare under livet har kvinnornas ilska förklarats med: ”Har du mens eller?” ”Har du PMS?” När kvinnor blir äldre – då är det klimakteriet.
– TV-serierna anspelar på att det är tabu för kvinnor att vara arga.
Äldre blir osynliga
Karin Lövgren konstaterar att det inte finns så många TV-serier där äldre personer är huvudpersoner. Äldre blir bokstavligen osynliga i medierna. Men det skiljer sig mellan könen.
– Kvinnor tillskrivs mycket av sitt sociala värde utifrån sitt utseende, medan män har fått det utifrån prestationer och handlande. Detta gör att äldre kvinnor syns minst i medierna.
Nu börjar det komma TV-serier och filmer riktade till en äldre målgrupp. Marknaden är intresserad av det ”grå kapitalet”. Samtidigt konstaterar hon att de kvinnor som lyfts fram som förebilder alla är väldigt smala och ser väldigt unga ut.
– Man beundrar dem, inte tack vare deras ålder utan trots deras ålder. Förväntningarna om att kvinnor ska disciplinera sina kroppar, fortsätta att banta och att tänka på sitt yttre, sträcker sig högre upp i åldrarna nu.
Det kommer också flera böcker om klimakteriet. Karin Lövgren ser en förklaring i att en stor grupp journalister – och läsare – nu är på väg in i klimakteriet. Men det handlar också om att tabun kring mens och klimakteriet börjat ifrågasättas.
– Att forska om hur äldre gestaltas i medierna är angeläget, inte minst i dag då vi räknar med att allt fler kommer att leva allt längre.
Kontakt:
Karin Lövgren, lektor i medie- och kommunikationsvetenskap vid Högskolan i Gävle, karin.lovgren@hig.se