Artikel från Sveriges lantbruksuniversitet, SLU

Den här artikeln bygger på ett pressmeddelande. Läs om hur redaktionen jobbar.

Det finns idag goda chanser att få se en säl för den som rör sig längs den svenska kusten, något som ett företag vid kusterna tagit fasta på genom att erbjuda sälsafarier för turister. Forskare vid SLU har kartlagt de femtiotal företag som bedriver sälturism i Sverige.

I en ny forskningsrapport från AgriFood Economics Centre vid SLU har företagen för första gången kartlagts.

– Sälsafarier arrangeras framför allt av mindre företag hos vilka sälen är ett av många erbjudanden. Andra verksamheter är till exempel fisketurism och guidade skärgårdsturer, säger Staffan Waldo som är en av forskarna bakom rapporten.

Sälturism erbjuds längs hela den svenska kusten, men flest företag finns längs västkusten där man framför allt kan se knubbsäl. I Östersjön är gråsäl den vanligast förekommande arten. Totalt hade näringen runt 25 000 besökare 2017 varav 8 000 utländska turister. Omsättningen för sälsafari var runt 10 miljoner kronor.

Nöjda med sälstammen

– Det är en liten näring, menar Staffan Waldo, men de företag som är aktiva planerar att fortsätta sin verksamhet och är överlag nöjda med den sälstam som finns idag.

Resultaten bygger på en enkätstudie som skickats till företagen i branschen under våren 2019.

AgriFood Economics Centre är ett samarbete mellan Sveriges lantbruksuniversitet (SLU) och Ekonomihögskolan vid Lunds universitet. Syftet är att ge regering och riksdag vetenskapligt underbyggda underlag för strategiska och långsiktiga beslut.

Kontakt:

Staffan Waldo, FD, utredare, AgriFood Economics Centre/Institutionen för ekonomi; Analysgruppen, Sveriges lantbruksuniversitet staffan.waldo@slu.se

Rapporten:

Ebba Alteg & Staffan Waldo. Att se och uppleva sälar – betydelsen av en turistnäring. AgriFood Economics Centre. Policy Brief Nummer•2019:10

Nyhetsbrev med aktuell forskning

Visste du att robotar som ser en i ögonen är lättare att snacka med? Missa ingen ny forskning, prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Jag vill prenumerera