Artikel från Mittuniversitetet

Den här artikeln bygger på ett pressmeddelande. Läs om hur redaktionen jobbar.

ABBA-fans är beredda att resa, ibland långt och ofta, för att ägna sig åt sitt intresse. Men de flesta är så unga att de aldrig sett en live-konsert. Det är några av slutsatserna i en studie från Mittuniversitetet.

Forskarna har analyserat svar från 1 300 slumpvis utvalda fans och sammanställningen ger en inblick i ABBA-turismens utbredning och fansens hängivenhet.

− För det första kan vi konstatera att det är väldigt ovanligt med vetenskapliga studier av ABBA-turism. När vi nu har analyserat resultaten ser vi också att de bekräftar behovet av att se musikturism ur ett holistiskt perspektiv, det vill säga att turister på olika sätt kombinerar traditionella motiv för att resa med motiv kopplat till ett intresse, säger Maria Lexhagen, docent i turismvetenskap på turismforskningscentret ETOUR vid Mittuniversitetet.

Kartläggningen genomfördes som en online-undersökning som fanns tillgänglig på den officiella fanklubbens webbsajt, diverse andra fans-sajter samt på olika ABBA-relaterade sidor och grupper i sociala medier. I kartläggningen fanns drygt 100 frågor eller påståenden att ta ställning till. Svaren härrör från fans i 58 olika länder, med flest svarande från länder som Storbritannien, Nederländerna och Tyskland. Drygt 80 procent av de som har svarat är i åldrarna 35-55 år.

Majoriteten av fansen har inte besökt en ABBA-konsert

− Det finns så klart en väldig massa information att hämta ur svaren. Vi ser till exempel att en övervägande majoritet av de svarande blev ABBA-fans i åldern 12-19 år, att de lyssnar på popgruppen nästan varje dag och att 80 procent av dem äger samtliga ABBA-album. Men vi ser också att en lika stor andel av fansen aldrig har besökt en livekonsert med ABBA, säger Maria Lexhagen.

Kartläggningen visar också att det starka ABBA-intresset är anledningen till varför mer än hälften av de svarande valt att göra en Sverigeresa och 86 procent av fansen uppger att de har genomfört resor med utgångspunkt från sitt starka intresse för popgruppen. Drygt en tredjedel av de svarande har besökt ABBA-museet i Stockholm.

Olika typer av fans

Det går att urskilja tydliga grupperingar bland fansen, till exempel när det gäller deras engagemang. Det finns en gruppering av ”intresserade, men inte hängivna” fans, en gruppering som i studien benämns som ”fångade, men oberoende” och en tredje gruppering som är ”ivriga och entusiastiska medlemmar av gemenskapen”.

− Analysen visar att det finns starka samband mellan fansens online-aktivitet och deras vilja att resa och att dessa beteenden stärker varandra. Men, vi ser också att fans som är väldigt engagerade och identifierar sig med gemenskapen har låg inkomst vilket kan betyda att de inte är särskilt attraktiva för destinationer och turistföretag, säger Maria Lexhagen.

Vetenskaplig artikel:

Travelling in the fotsteps of ABBA Journal of Popular Culture. Bakom artikeln och analyserna står Maria Lexhagen och Tatiana Chekalina på turismforskningscentret ETOUR samt Christine Lundberg, tidigare ETOUR, numera professor vid The Norwegian School of Hotel Management University i Stavanger. Forskargruppen har tidigare studerat populärkulturturism och fans kopplat till The Twilight Saga.

Kontakt:

Maria Lexhagen, docent i turismvetenskap På ETOUR, Mittuniversitetet, maria.lexhagen@miun.se

Senaste nytt

Nyhetsbrev med aktuell forskning

Visste du att robotar som ser en i ögonen är lättare att snacka med? Missa ingen ny forskning, prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Jag vill prenumerera