Nyblivna och framtida elbilsförare oroar sig ofta för att batteriet ska ladda ur − eller att det tar tid att ladda. Men med rätt vanor behöver detta inte vara ett problem, enligt en studie från Chalmers.
Många elbilsförare håller fast vid sina vanor från tiden när bensinbilen skulle tankas. De kan fastna i att ständigt kontrollera hur många procent som finns kvar i batterierna. Körningen planeras dessutom ofta efter var nästa laddningsstation finns. Det här kan leda till att elbilsförarna känner en ständig oro – så kallad räckviddsångest.
Men det här problemet kan vara ur världen med hjälp av nya vanor.
Tre vanliga beteenden
I en studie har forskare identifierat tre beteenden i samband med att förare laddar sina elbilar:
- Koll på bränslemätaren – föraren tankar eller laddar när batteriet håller på att ladda ur.
- Planering av laddning – föraren planerar och bestämmer i förväg när och var det är dags att stanna och ladda.
- Händelsestyrd laddning – bilen sätts på laddning så snart föraren kommer fram till hemmet eller arbetsplatsen.
Den första modellen, det vill säga hålla koll på bränslenivån, representerar det vanligaste beteendet för att tanka en bensin- eller dieselbil. Den tredje modellen är däremot optimal för en elbilsförare.
− Erfarna elbilsförare har någon specifik utlösande händelse som får dem att ladda bilen, till exempel varje gång de kommer hem eller till jobbet. På så sätt blir laddningen en del av den dagliga rutinen och mindre av en egen syssla, säger Frances Sprei, forskare vid Chalmers.
− Det pratas mycket om hur lång tid det tar att ladda elbilar, men görs det över natten krävs inte mer tid än att stoppa i kontakten. Så det är egentligen bara de långa resorna som kräver planering, fortsätter han.
Laddningsstolpar på rätt plats
För att få fler att anamma denna rutin krävs rätt laddningsinfrastruktur på rätt ställen, enligt studien. De bästa ställena för att ladda länge är antingen hemma eller på arbetsplatsen där människor ändå tillbringar lång tid. Därför behöver laddningsstationer vara tillgängliga där, menar forskarna.
Många europeiska städer satsar på laddningsstationer längs med gator. Men det här riskerar att hamna i konflikt med andra trafikanters intressen, till exempel fotgängare och cyklister.
− För att elbilsanvändare ska kunna använda sina fordon på bästa möjliga sätt behövs regelverk som är anpassade för att människor ska få tillgång till laddningsinfrastruktur nära sina hem eller arbetsplatser, säger Frances Sprei.
Största batteriet inte alltid bäst
Elbilsanvändare frågar sig också ofta hur stort bilens batteri behöver vara för att de ska slippa oroa sig för räckvidden.
− Vi ser ofta påståenden om att batterierna i elbilar måste vara riktigt stora. Men det finns forskning som visar att människor generellt tycker att det är okej med ett något mindre batteri än räckvidden för en bensin- eller dieseltank, eftersom de enda tillfällen som kräver laddning längs vägen är resor som är sex timmar eller längre, säger Frances Sprei och fortsätter:
− Det läggs för mycket tonvikt på de riktigt långa resorna, och det leder till ökade priser på elbilar och ökad resursanvändning i batterierna, säger Frances Sprei.