Vänskap, frihet och plats för att kunna koppla av. En ny avhandling har undersökt barnens egna upplevelser av att spela datorspel.
Digital lek är numera en del av barns och ungas vardag, men deras eget perspektiv har ofta saknats i forskningen.
I en avhandling vid Luleå tekniska universitet har arbetsterapeuten Fiona Loudoun tittat närmare på hur barnen själva upplever spelande och varför de väljer lek i den digitala världen.
Digital värld ger mycket
I avhandlingen har hon intervjuat irländska barn mellan 7 och 17 år. Spelen som barnen använde var till exempel Minecraft, Fortnite och Adopt me.
Studierna visar att det digitala rummet erbjöd barnen möjligheter att göra egna val, till exempel vilken karaktär de skulle vara eller vilka material de skulle använda. De fick också utrymme att utmana sig själva och ta ansvar för sig själva och sina resurser. Barnen fick också möjligheter till flexibilitet och variation utifrån hur spelen var utformade, men även utlopp för kreativitet och fantasi.
– Yngre barn konstruerade sin digitala värld med hjälp av konkreta digitala objekt, och äldre barn bebodde och levde i sin värld online, säger Fiona Loudoun.
Plats för vänskap
Intervjuerna med barnen visade att den sociala aspekten är viktig. Spelen är en plats att upprätthålla och knyta nya vänskapsband. Det finns också en frihet att utforska sin identitet och en möjlighet att skapa kontakter över hela världen.
För de äldre barnen är spelvärlden en plats för välbefinnande och en möjlighet att koppla av från den verkliga världens press. Men barnen var också medvetna om vikten av att skapa en balans och inte låta spelen ta över hela livet.
– De som spelar för mycket är en minoritet, men hur man hanterar spel som en del av barnens vardag kan fortfarande vara en utmaning för många föräldrar. Att begränsa skärmtiden är inte tillräckligt eftersom det inte skiljer mellan att spela och att titta, vilket för barn är helt olika sätt att använda skärmen, säger Fiona Loudoun.
Dialog för bra balans
Barnen uttryckte också att de inte alltid pratade med sina föräldrar om den digitala världen eftersom de inte förstod.
– Vi behöver börja med att dela barnens digitala vardag och ha en dialog runt den. Genom att dela och förstå blir det lättare att hjälpa dem hitta en balans och hitta hälsosamma sätt att spela och förhålla sig till spelandet. Det handlar mindre om skärmtid och mer om vad som händer i den digitala världen, säger Fiona Loudoun.
Avhandlingen är en del av ett internationellt projekt som undersöker olika aspekter av lek. Forskningen har gjorts vid Luleå tekniska universitet och University College Cork i Irland.
Avhandling:
Play Occupations in Digital Spaces: Children’s Experiences Throughout Childhood, Luleå tekniska universitet.