Träd med tallskott mot blå himmel.
Artikel från forskning.se

Sju vanliga skogsträd i Europa har visat sig kunna skydda sin genetiska mångfald under stora klimatförändringar, till exempel den senaste istiden då antalet träd minskade kraftigt. Det visar en studie från bland annat Uppsala universitet.

Träd i Europa har levt under både varma och kalla perioder med istid. Forskare från drygt 20 europeiska forskningsinstitut har nu undersökt hur trädarters genetiska mångfald påverkats av istidscyklerna.

I en studie har de tittat närmare på sju vanliga skogsträd. Här ingick europeisk bok, medelhavstall, bergek, vårtbjörk, vanlig tall, rödgran och svartpoppel.

Forskarna samlade in barr och blad från cirka 3 500 träd som växer i hela Europa. Därefter analyserades trädens dna.

Utbredning minskade

Under den senaste istiden, för cirka 10 000 år sedan, minskade trädens utbredning kraftigt. Forskarna trodde därför att den genetiska mångfalden skulle vara låg. Men det visade sig vara precis tvärtom.

Arterna hade en hög genetisk mångfald och var därmed motståndskraftiga mot drastiska förändringar i deras livsmiljö, enligt forskarna.

– I motsats till vad man länge trott har istidscyklerna haft liten inverkan på den genetiska mångfalden hos dessa sju nyckelarter. Detta förklaras främst av en kombination av unika egenskaper, nämligen lång generationstid och förmågan hos deras pollen att spridas tusentals kilometer, säger Pascal Milesi, forskare i växtekologi och evolution vid Uppsala universitet.

Det här är ett välkommet tecken, menar han.

– De evolutionära processer som pågick i det förflutna kan också vara användbara för att klara av dagens snabba klimatförändringar.

Björk med knotiga grenar.
Björk är en av de undersökta trädarterna i studien.

Trädens anpassningsförmåga tycks alltså bestå efter miljontals år av klimatförändringar.

– Ur ett biologiskt mångfaldsperspektiv är det väldigt positivt eftersom de här träden är nyckelarter som många andra arter är beroende av, säger Pascal Milesi.

Positiv signal

I Sverige studerades gran, tall och vårtbjörk. Tillsammans utgör de merparten av den svenska skogen och är viktiga för andra livsformer. De står dessutom för det mesta av virket i det svenska skogsbruket.

Enligt Pascal Milesi kan den pågående krisen för biologisk mångfald få människor att tro att det är för sent.

– Den här studien sänder en positiv signal om vår skog och ger viktig information för att hjälpa till att förvalta skogens biologiska mångfald inför klimatförändringarna, säger Pascal Milesi.

Resilience of genetic diversity in forest trees over the Quaternary, Nature Communications.