Våra hjärnor hjälper oss att glömma kunskap som vi inte behöver. Men när den förmågan avtar, med stigande ålder, får vi svårare att lära oss nytt. Det framgår av en avhandling från Örebro universitet.
Hjärnan gallrar kontinuerligt ut kunskap som inte längre är nödvändig. Det lämnar plats för nyare och mer relevant information som vi har större nytta av.
Under åldrandet avtar emellertid denna funktion. Gammal information kan då ”störa” arbetsminnet när vi försöker lära oss nya saker. Det är en form av minnesstörning som kallas för proaktiv interferens.
Svagare kopplingar
En ny avhandling vid Örebro universitet tar upp vad som händer med hjärnans struktur och funktion vid en sådan minnesstörning. Det visar sig bland annat att äldre personer med minnesstörningar har sämre kommunikation mellan regioner i hjärnan. De tenderar även att ha lägre kvalitet på de fibrer som kopplar ihop hjärnregionerna.
– De här kopplingarna är viktiga för att olika hjärnregioner ska kunna kommunicera med varandra, säger Pernilla Andersson, forskare i kognitiv neurovetenskap vid Örebro universitet.
– När kvaliteten är lägre kan det påverka hur effektiv och snabb kommunikationen är.
Viktig hjärndel krymper
Förändringar i hippocampus, en hjärnregion som är central för minnet, verkar också spela en stor roll för hur väl vi kan hantera minnesstörningar med stigande ålder.
– När hippocampus krymper ökar risken för proaktiv interferens i äldre ålder. Hippocampus spelar en viktig roll när det handlar om att notera i vilket sammanhang en viss information eller händelse sker i, säger Pernilla Andersson.
Det här bidrar till att förklara varför minnet försämras med åldern och nya saker blir svårare att lära in.
Vissa lär sig lätt
Det är till stor okänt vilka faktorer som avgör vem som drabbas av en försämrad minnesförmåga.
– Det finns en stor variation när det gäller kognitivt åldrande, där vi ser att vissa fortsätter att prestera som om de vore yngre. Det är ett område som jag gärna skulle fortsätta att forska om, säger Pernilla Andersson.
Än så länge finns heller inga konkreta råd om hur man minskar risken att drabbas av minnesstörningar och försämrat arbetsminne.
– Det är ett område som än så länge är ganska outforskat. Det finns en studie som visar att mindfulness kan ha positiv effekt på förmågan att kontrollera proaktiv interferens. Men det behövs väldigt mycket mer forskning när det gäller åldrande, säger Pernilla Andersson.
Minnesstörning hos äldre
Proaktiv interferens är en form av minnesstörning som innebär att äldre information stör förmågan att komma ihåg och lära sig ny och relevant information. Äldre personer har ofta en nedsatt förmåga att kontrollera denna störning, vilket leder till ett sämre arbetsminne.
Källa: Örebro universitet
Avhandling:
Age-differential effects on indices of brain structure and function associated with proactive interference control in working memory, Örebro universitet.