Olyckor med sparkcykel har ökat kraftigt och en fjärdedel av alla som skadas är barn. Åldersgräns och krav på hjälm är några åtgärder för att minska olyckorna, enligt en ny rapport från VTI.
Förra året skadades över 3400 personer i olyckor med elsparkcykel. Det kan jämföras med år 2019 då drygt 700 olyckor inträffade. En fjärdedel som skadas är barn och ungdomar under 18 år. Det visar en rapport från Statens väg- och transportforskningsinstitut, VTI, som även sammanställt statistiken.
Bryter mot regler
Enligt rapporten är singelolyckor vanligast. Brister i infrastruktur och underhåll av vägar är ofta bidragande orsak.
– Det kan vara grus som inte sopats bort eller ojämnheter, sättningar och gropar i asfalten. Lite grus som bara knastrar när man går eller cyklar kan få stor påverkan på elsparkcyklar som med sina små hjul blir mycket instabila, säger Jenny Eriksson, utredare på VTI.
En av tio olyckor inträffade då föraren skjutsade passagerare, vilket inte är tillåtet. En av tio olyckor inträffar även på gångbanor och trottoarer, där elsparkcyklar inte får köras. Lika ofta användes elsparkcyklar som gick fortare än 20 kilometer i timmen, som är högsta hastighet för att klassas som cykel.
Återförsäljare brister i information
Ett stort problem är att snabba elsparkcyklar, som kan vara utrustade med kraftfulla motorer, säljs utan tydlig information. Det finns också brister i informationen om att snabbare elsparkcyklar ställer krav på försäkring och var de får köras.
– Här måste både återförsäljarna och myndigheterna ta ett mycket större ansvar, säger utredaren Susanne Wallhagen på VTI.
Hon lyfter även fram föräldraansvaret.
– Föräldrar måste vara observanta på vad de köper för fordon och berätta för barnen hur det ska hanteras, var det får framföras, att det är instabilt, att barnen inte får skjutsa och att de ska använda hjälm.
Så kan olyckorna minska
En slutsats i rapporten är att både myndigheter, marknad och föräldrar måste ta ett gemensamt ansvar för att förbättra säkerheten. Utredarna föreslår dessutom flera åtgärder för att minska olyckorna:
• Hårdare kontroll av marknaden för elsparkcyklar
• Krav på korrekt information om laglighet och krav på försäkring
• Bättre information till föräldrar och barn
• Utred en lägsta åldersgräns för att få framföra elsparkcykel
• Hjälmkrav även över 15 år
• Rekommendation om skydd även för andra kroppsdelar
Rapporten bygger på statistik från olycksdatabasen Strada och intervjuer med föräldrar och barn om deras användning av elsparkcyklar.
Rapport:
Elsparkcyklar och barn – Olycksstatistik och intervjuer om användning, VTI