Brainstorming på kontor.
Artikel från forskning.se

Den här artikeln bygger på ett pressmeddelande. Läs om hur redaktionen jobbar.

Det kan löna sig att ha kvinnliga ledamöter i styrelsen för snabbt växande företag. De bidrar till företagens framgång genom att satsa på topptalanger och en bra arbetsmiljö för anställda.

Kvinnliga styrelseledamöter kan göra stor skillnad för startups, snabbväxande nystartade företag, som leds av män. Det menar forskarna bakom en studie vid Jönköping University. I undersökningen har data analyserats från drygt 47 000 nystartade svenska företag mellan 2004 och 2017.

Anställer topptalanger

Till skillnad från mer etablerade företag, där styrelsearbete ofta handlar om strategiska beslut kring fusioner och förvärv, visar forskningen att kvinnliga styrelseledamöter i nystartade företag i stället spelar en central roll i arbetskraftsutveckling.

Kvinnorna satsar till exempel på rekryteringar av topptalanger med hjälp av konkurrenskraftiga löner. De månar också om en mer inkluderande arbetsmiljö.

– Våra resultat visar att kvinnliga styrelseledamöter kan göra stor skillnad genom att påverka rekryteringsstrategier och skapa bättre arbetsvillkor. Det är en aspekt som ofta förbises i diskussionen om styrelsens roll, men som är avgörande för nystartade mansledda företag där talang och arbetsmiljö är nyckelfaktorer, säger Lucia Naldi, professor i företagsekonomi vid Jönköping University.

Studien visar också att nystartade företag – som rekryterar minst en kvinnlig styrelseledamot – ökade försäljningen med cirka 45 procent.

Mer än en symbolisk roll

Forskarna menar att resultaten går emot traditionella antaganden om att en ensam kvinna i styrelsen bara skulle ha en symbolisk roll för jämställdhet. Tvärtom innebär mer kvinnlig närvaro i startup-företag strategiska konkurrensfördelar. Detta bidrar till att företag bli mer lönsamma och hållbara på lång sikt.

– Det här är en viktig insikt för både entreprenörer och investerare. Mångfald i styrelsen är inte bara en jämställdhetsfråga – det är en fråga om företagets framgång och konkurrenskraft, säger Lucia Naldi.

Studien, som ännu inte är publicerad i en vetenskaplig tidskrift, har gjorts i samarbete med Erasmus University i Nederländerna.

Nyhetsbrev med aktuell forskning

Visste du att robotar som ser en i ögonen är lättare att snacka med? Missa ingen ny forskning, prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Jag vill prenumerera