Barn och unga
-
Myterna om flerspråkighet
Allt fler personer i Sverige är flerspråkiga och nuförtiden är forskarna överens om att det bara innebär fördelar att tala flera språk. Men det finns många felaktiga föreställningar om skillnaderna mellan enspråkiga och tvåspråkiga. Som att tvåspråkiga barn är mer kreativa eller...
-
Sömnbrist förstör studierna
Var tredje elev lider av sömnrubbningar. Och sömnbrist sänker betygen. Sovmorgon kan få trötta tonåringar att prestera bättre. Men också förvärra sömnproblemen, befarar svenska sömnforskare.
-
Idrott varje dag ger högre betyg
Regelbunden fysisk aktivitet kan förbättra intellektuella prestationer. Inte minst i skolan. – Daglig idrott är en möjlighet att lyfta en genomsnittlig skola till en högpresterande skola, säger Jesper Fritz som undersökt avgångsbetygen från drygt 600 niondeklassare.
-
Många barn har felaktig diagnos för matallergier
Barn som undviker mjölk, fisk, ägg eller vete på grund av födoämnesöverkänslighet har inte sämre livskvalitet jämfört med jämnåriga som äter normalkost, enligt en avhandling från Umeå universitet. Men rädslan för allergiska reaktioner gör att de ibland fortsätter undvika...
-
Ensamkommande från Afghanistan klarar sig bäst
De ensamkommande barnen från Afghanistan får snabbare arbete än ensamkommande barn från andra länder. Det är en av slutsatserna i en omfattande studie av hur det går för de barn som kommer som ensamma flyktingar till Sverige.
-
Ständig skräck och stress – så lever papperslösa barn i Sverige
Papperslösa barn som lever gömda lär sig att spela normala fast de hela tiden är rädda att bli upptäckta och utvisade. De vänjer sig vid att vara på sin vakt och att fatta sekundsnabba beslut för att klara oväntade situationer. Det är en långvarig stress som riskerar att ge barnen...
-
Växelvist boende bäst för skilsmässobarnen
Barn som efter en skilsmässa bor växelvis hos föräldrarna mår nästan lika bra som barn som bor med båda föräldrarna. Och de mår betydligt bättre än de barn som bara ibland träffar en av föräldrarna. Den oro som har funnits för att växelvis boende skulle göra barnen stressade...
-
Svårt minska sjukfrånvaron bland förskolebarn
Genomgång av hygienrutiner, förslag på förbättringsåtgärder och mer information till föräldrarna om när barn ska vara hemma från förskolan för att undvika smittspridning hade ingen effekt på barnens sjukfrånvaro, visar en ny rapport från IFAU.
-
Så blir förskolebarn delaktiga med musik
Musikverksamheten i förskolan kan vara så mycket mer än att sitta i ring och sjunga. Att erbjuda ett smörgåsbord av olika musikaktiviteter och att låta musiken ta tid är omständigheter som påverkar barns inflytande. Det visar en ny avhandling i ämnesdidaktik.
-
Förskolebarnen blir orättvist bedömda
Svensk förskola är numera en del av en stark bedömningskultur. Men det är sociala förmågor hos barnen snarare än lärande som bedöms av förskollärarna. I socialt och ekonomiskt utsatta områden bedöms barn utifrån uppförande, i mer priviligerade områden står barnens kreativitet och...
-
Förskolebarn fostras med vägledning
Beröm, frågor, avledning och tillsägelser är olika sätt som personal fostrar barn i förskolan. Tillsägelser är dock vanligare än indirekt vägledning via beröm eller frågor, och tillfällena varierar mellan pojkar och flickor. Det visar Anna Rantala i en avhandling vid Umeå universitet.
-
Framtidens familjer har nya behov
Familjer i Europa blir allt mer varierade och komplexa, samtidigt som en ökande andel av befolkningen är äldre. Varje individ måste få möjlighet att försörja sig själv och sina barn för att få ekonomin och befolkningsstrukturen i balans, menar Livia Oláh som gjort ett storskaligt...
-
Brus kan hjälpa barn med ADHD
Kan ett konstant ljud av brus i öronen få barn och ungdomar med ADHD att bättre koncentrera sig i skolarbetet. En svensk-norsk studie talar för att så kan vara fallet.
-
Bra motorik förbättrar inlärningen
Spädbarn med bra motorik är bättre på att lösa uppgifter som kräver bra tankeförmåga. Det visar en ny studie gjord vid Uppsala universitets Barn- och Babylab och som snart publiceras online i den vetenskapliga tidskriften Psychological Science. Det här kan vara ett argument för att satsa...
-
Så kan förskolebarnen lära sig fysik
Ett glas som faller i golvet, ett eko av barns röster i en tunnel, ett löv som flyter i en bäck. Allt är exempel på vardagsfysik som förskolebarn kan möta. I förskolans läroplan står att barnen ska utveckla förståelse för fysikaliska fenomen, och för pedagogerna gäller det att göra...
-
Våga lita på lärarna när det gäller skolutveckling
Det finns stor potential för att utveckla skolans arbete, men lärarna måste få organisera sin tid på rätt sätt. Det menar Helen Avery, som disputerat i didaktik vid Högskolan för lärande och kommunikation, Jönköping University.