1. 29 november 2018

    Digitala hjälpmedel stärker läsutvecklingen

    Alla elever utvecklar inte de läs- och skrivfärdigheter som utbildningsväsendet och samhället förväntar sig. Men det går att stärka alla elevers läsutveckling genom digitala hjälpmedel.Till exempel kan digitala tester hjälpa läraren att individanpassa undervisningen.

  2. 29 oktober 2018

    Plattor och appar ingen genväg till förskolebarns lärande

    Lärare i förskolan använder ofta datorplattor och appar som ersättning för traditionella aktiviteter. Men det är problematiskt, eftersom barnen i första hand lär sig att spela apparna och inte tar till sig det pedagogiska innehållet, visar en avhandling vid Göteborgs universitet.

  3. 28 juni 2018

    Skolor digitaliseras inte av sig själva

    Det är hög tid att rusta skolorna för digitaliseringen – och staten måste sätta press på kommunerna. Annars finns det risk för att utvecklingen stannar av, menar Åke Grönlund, professor i informatik vid Örebro universitet.

  4. 23 maj 2018

    Lärarens roll viktig vid barns digitala berättande

    Digitala verktyg i förskoleklassen innebär både möjligheter och svårigheter när barn instrueras att skapa berättelser. Hur barnens berättelser växer fram beror till stor del på vilka instruktioner barnet får och hur förskolläraren stöttar under arbetet.

  5. 25 april 2018

    Resursbrist i skolan hindrar läsundervisningen

    Brist på personal, tid och pengar försämrar skolans läsundervisning, enligt forskning vid Göteborgs universitet. Lärare är frustrerade över att materiella begränsningar påverkar elevernas resultat i läsförståelse, något som är centralt i skolarbetet.

  6. 28 mars 2018

    Utbildning kan minska digitalt utanförskap bland äldre

    Hundratusentals svenskar i pensionärsåldern står fortfarande utanför det digitala samhället. Men genom utbildning kan det digitala utanförskapet bland äldre brytas – och det rejält. Det visar satsningen ”Mer Digital” i Värmland.

  7. skola
    12 februari 2018

    Skolan och digitaliseringen

    Grundskolan har länge haft krav på sig att utveckla sin undervisning med hjälp av digital teknik. Trots det känner sig många lärare dåligt rustade inför digitaliseringen. Sara Willermark har studerat vad som krävs för att utveckla användningen av digital teknik i skolan.

  8. 8 februari 2018

    Mässor och konferenser sätter agendan för skolans digitalisering

    Mässor och konferenser om IT i skolan och innovativt lärande beskrivs ofta som viktiga och demokratiska mötesplatser. Men eventen är också en del av ett globalt policynätverk som drivs av ekonomiska intressen. En stor del av besluten om skolans digitalisering tas utanför de vanliga...

  9. 8 februari 2018

    Digitalisering i industrin kräver säkra styrsystem

    Digitaliseringen av industrin innebär att maskiner och affärssystem kopplas samman. Person­säkerheten i maskinernas styrsystem är viktig, men det kan ibland vara svårt att veta vilka regler som gäller. RISE går på djupet i två rapporter.

  10. 12 september 2017

    Robot hjälper lärarna i skolan

    Pedagogiska robotar i skolan kan i framtiden fungera som assistenter och ge lärarna avlastning. Trots många etiska utmaningar kring användandet av robotar är mellanstadieelever redan nu villiga att följa instruktioner och prata med robotar i klassrummet. Det visar en ny avhandling från...

  11. 29 mars 2017

    Digitalisering säkrar skriftskatten i Mali

    Malis manuskript räddades undan sina fiender och tar nu steget in i den digitala världen. Från att ha varit förbehållna koranskolornas tålmodiga studenter blir skrifterna snart tillgängliga för världens forskare. Hemma i Sverige går digitaliseringen långsamt – så pass att en del...

  12. 25 januari 2017

    Digitala labb öppnar upp för avancerade miljöstudier i skolan

    Genom att använda digital teknologi i skolans miljöundervisning blir komplexa analyser och observationer åtkomliga på nya sätt. Samtidigt är de digitala redskapen långt ifrån självinstruerande. Samspelet med läraren är därför viktigt, visar en avhandling vid Göteborgs universitet.

  13. 16 november 2016

    Digitala resurser och valmöjligheter ger elever motivation

    En varierad undervisning, uppgifter som upplevs som meningsfulla och bedömning via täta och nära relationer med lärarna. Det är faktorer som motiverar elever att prestera bättre i skolan, vilket framgår av en studie vid Göteborgs universitet.

  14. 15 november 2016

    Digital kommunikation hjälper inte mobbade barn

    Det finns en föreställning om att mobbade barn som inte har några vänner kan få det på nätet istället. − Vår forskning ger inget stöd för det resonemanget, säger Ylva Bjereld, doktorand i socialt arbete, som i en ny studie visar att den här gruppen barn är exkluderad från de...

  15. 16 september 2016

    Internet skapar nya möjligheter för socialt arbete

    Expertsajter, självhjälpsgrupper och uppsökande arbete på nätet. Med hjälp av digitaliseringen formas framtidens sociala arbete, något som innebär såväl kreativa arbetssätt som nya utmaningar.

  16. 12 april 2016

    Digitaliseringen förändrar hela vår värld

    Det handlar inte bara om internet och sociala medier. Digitaliseringen genomsyrar hela vårt samhälle – och kommer att förändra det i grunden. Men vilka risker finns? Och vilka möjligheter?

Nyhetsbrev med aktuell forskning

Visste du att robotar som ser en i ögonen är lättare att snacka med? Missa ingen ny forskning, prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Jag vill prenumerera