Digitalisering
-
Digitala hjälpmedel stärker läsutvecklingen
Alla elever utvecklar inte de läs- och skrivfärdigheter som utbildningsväsendet och samhället förväntar sig. Men det går att stärka alla elevers läsutveckling genom digitala hjälpmedel.Till exempel kan digitala tester hjälpa läraren att individanpassa undervisningen.
-
Plattor och appar ingen genväg till förskolebarns lärande
Lärare i förskolan använder ofta datorplattor och appar som ersättning för traditionella aktiviteter. Men det är problematiskt, eftersom barnen i första hand lär sig att spela apparna och inte tar till sig det pedagogiska innehållet, visar en avhandling vid Göteborgs universitet.
-
Skolor digitaliseras inte av sig själva
Det är hög tid att rusta skolorna för digitaliseringen – och staten måste sätta press på kommunerna. Annars finns det risk för att utvecklingen stannar av, menar Åke Grönlund, professor i informatik vid Örebro universitet.
-
Lärarens roll viktig vid barns digitala berättande
Digitala verktyg i förskoleklassen innebär både möjligheter och svårigheter när barn instrueras att skapa berättelser. Hur barnens berättelser växer fram beror till stor del på vilka instruktioner barnet får och hur förskolläraren stöttar under arbetet.
-
Resursbrist i skolan hindrar läsundervisningen
Brist på personal, tid och pengar försämrar skolans läsundervisning, enligt forskning vid Göteborgs universitet. Lärare är frustrerade över att materiella begränsningar påverkar elevernas resultat i läsförståelse, något som är centralt i skolarbetet.
-
Utbildning kan minska digitalt utanförskap bland äldre
Hundratusentals svenskar i pensionärsåldern står fortfarande utanför det digitala samhället. Men genom utbildning kan det digitala utanförskapet bland äldre brytas – och det rejält. Det visar satsningen ”Mer Digital” i Värmland.
-
Skolan och digitaliseringen
Grundskolan har länge haft krav på sig att utveckla sin undervisning med hjälp av digital teknik. Trots det känner sig många lärare dåligt rustade inför digitaliseringen. Sara Willermark har studerat vad som krävs för att utveckla användningen av digital teknik i skolan.
-
Mässor och konferenser sätter agendan för skolans digitalisering
Mässor och konferenser om IT i skolan och innovativt lärande beskrivs ofta som viktiga och demokratiska mötesplatser. Men eventen är också en del av ett globalt policynätverk som drivs av ekonomiska intressen. En stor del av besluten om skolans digitalisering tas utanför de vanliga...
-
Digitalisering i industrin kräver säkra styrsystem
Digitaliseringen av industrin innebär att maskiner och affärssystem kopplas samman. Personsäkerheten i maskinernas styrsystem är viktig, men det kan ibland vara svårt att veta vilka regler som gäller. RISE går på djupet i två rapporter.
-
Robot hjälper lärarna i skolan
Pedagogiska robotar i skolan kan i framtiden fungera som assistenter och ge lärarna avlastning. Trots många etiska utmaningar kring användandet av robotar är mellanstadieelever redan nu villiga att följa instruktioner och prata med robotar i klassrummet. Det visar en ny avhandling från...
-
Digitalisering säkrar skriftskatten i Mali
Malis manuskript räddades undan sina fiender och tar nu steget in i den digitala världen. Från att ha varit förbehållna koranskolornas tålmodiga studenter blir skrifterna snart tillgängliga för världens forskare. Hemma i Sverige går digitaliseringen långsamt – så pass att en del...
-
Digitala labb öppnar upp för avancerade miljöstudier i skolan
Genom att använda digital teknologi i skolans miljöundervisning blir komplexa analyser och observationer åtkomliga på nya sätt. Samtidigt är de digitala redskapen långt ifrån självinstruerande. Samspelet med läraren är därför viktigt, visar en avhandling vid Göteborgs universitet.
-
Digitala resurser och valmöjligheter ger elever motivation
En varierad undervisning, uppgifter som upplevs som meningsfulla och bedömning via täta och nära relationer med lärarna. Det är faktorer som motiverar elever att prestera bättre i skolan, vilket framgår av en studie vid Göteborgs universitet.
-
Digital kommunikation hjälper inte mobbade barn
Det finns en föreställning om att mobbade barn som inte har några vänner kan få det på nätet istället. − Vår forskning ger inget stöd för det resonemanget, säger Ylva Bjereld, doktorand i socialt arbete, som i en ny studie visar att den här gruppen barn är exkluderad från de...
-
Internet skapar nya möjligheter för socialt arbete
Expertsajter, självhjälpsgrupper och uppsökande arbete på nätet. Med hjälp av digitaliseringen formas framtidens sociala arbete, något som innebär såväl kreativa arbetssätt som nya utmaningar.
-
Digitaliseringen förändrar hela vår värld
Det handlar inte bara om internet och sociala medier. Digitaliseringen genomsyrar hela vårt samhälle – och kommer att förändra det i grunden. Men vilka risker finns? Och vilka möjligheter?