Förskola
-
Förskolebarn fångar strömtjuvar
I dagarna startade den andra testperioden i projektet FörskoleVis där förskolebarn letar efter strömtjuvar i förskolan. Till sin hjälp har de och förskolepedagogerna ett handledningsmaterial och ett digitalt verktyg som hjälper dem att hitta vilka apparater som använder mest el. Läs mer...
-
Barns övergångar till och från förskoleklass
Hur övergångarna mellan förskola, förskoleklass och den obligatoriska skolan upplevs ur barns perspektiv är temat för en doktorsavhandling av pedagogen Helena Ackesjö vid Linnéuniversitetet.
-
Hur påverkas ljudnivån i förskolan av leksaker?
Under 2014 kommer ljudmiljön i förskolor att undersökas med fokus på olika leksaker. Samarbetet mellan Umeå universitet och Umeå kommun är en fortsättning på den bullerforskning som skett tidigare och en aktivitet för att förbättra arbetsmiljö för barn och personal i förskolan.
-
Nu mäts förskolors elanvändning i FörskoleVis
I projektet FörskoleVis ska barn och förskolepedagoger tillsammans kunna se och förstå vad energi är och hur mycket energi de använder i förskolan. De kommer därför att bli medvetna om kopplingen mellan sitt beteende och energianvändningen – och göra energikloka val. Första etappen...
-
Hur bidrar pedagogisk dokumentation till en förändrad förskola?
Förskollärare har idag fått ett utökat ansvar att dokumentera barns utveckling och lärande. Hur har detta förändrat förskolans verksamhet?Karin Alnervik har analyserat hur förskollärare beskriver den förändring som detta arbete inneburit. Hur har dokumentationen förändrat förskolans...
-
Nuets förutsättningar styr lärandet i förskolan
Om kommunikationen mellan förskolläraren och barnet enbart bygger på nuets förutsättningar eller enbart bekräftar det barnet självt föreslår, riskerar barnets lärande och utveckling att begränsas. Det framgår av en avhandling vid Göteborgs universitet som undersöker villkoren för...
-
Analyserar förskolans arbete med hållbar utveckling
1960-talets miljöpolitiska utmaningar och 1990-talets politiska retorik om behovet av en social, ekologisk och ekonomisk hållbarhet har påverkat både utbildningspolitik och utbildning. I arbetet för en hållbar värld ses barnen som viktiga aktörer. En avhandling från Göteborgs universitet...
-
Öppna miljöer stimulerar förskolebarn
Spretiga och oplanerade miljöer uppmuntrar mer till kollektiv lek än välplanerade och ordnade miljöer i förskolan. Det visar en avhandling vid Mittuniversitetet. Barn skapar också egna handlingsutrymmen i miljöer som pedagoger använder för att försöka ordna och reglera barngruppen.
-
Enkätstudie ska ge kunskap om förskolebarns hälsa
De närmaste åren kommer föräldrar till förskolebarn som blir kallade till BVC ha möjlighet att vara med i en forskningsstudie. Idag saknas kunskap om hälsan hos svenska 3-5-åringar.
-
Barnskötarnas klassresa
Få utbildningar har skiftat så mycket i status och framtidsutsikter som den till barnskötare. Spänningen mellan omsorg och pedagogik går som en röd tråd genom utbildningens historia, visar en studie vid Linköpings universitet.
-
Naturorientering för småttingar
Även barn i 1-3-årsåldern lär sig saker i förskolan. Hur det går till och hur förskoleverksamheten kan utvecklas undersöker Susanne Klaar i sin doktorsavhandling i pedagogik vid Örebro universitet. Hon har kallat den Naturorienterad utbildning i förskolan och ger verktyg till pedagogerna...
-
Vad göra åt bullermiljön i förskolan?
Förskolepersonal har mer av både hörselnedsättningar och tinnitus än normalbefolkningen och behöver en bättre arbetsmiljö, framhåller Fredrik Sjödin i den avhandling han försvarar vid Umeå universitet den 12 december.
-
Musikens viktiga roll i förskolan tas inte på allvar
Örebroforskaren Anna Ehrlin har undersökt musikens roll i förskolan. Hennes forskning visar att musik har en viktig funktion i sin egen rätt och kan dessutom användas som ett redskap för så väl språkstimulans som social träning. Men hennes studier visar också att musik är ett...
-
Stöttande förskollärare viktiga för flerspråkiga barn
Vart femte barn i förskolan har ett annat modersmål än svenska. Lärarledda aktiviteter med de yngsta och ett medvetet arbetssätt med sikte på språklig utveckling kan betyda mycket för de flerspråkiga barnen. Det visar en studie vid Göteborgs universitet.
-
En förskola som undviker könsstereotypa mönster
Örebroforskaren Sara Frödén har undersökt de rosa, omslutande rummen på en waldorfförskola. Hennes doktorsavhandling i pedagogik visar hur förskolan, som vid en första anblick verkar vara en kvinnlig arena, i själva verket inte lägger någon vikt vid kön utan fokuserar på andlighet.
-
Ledningen för kommunala förskolor kartlagd
Maria Styf vid Umeå universitet visar i sin avhandling att landets kommunala förskolor har en mångskiftande ledningsstruktur. Hon tror att den nya skollagen från 2010 kommer att leda till färre ledningsnivåer, och att det renodlade rektorskapet för förskolan kommer att försvinna.