Förskola
-
Att göra sig gällande i förskolan
Hur mångfald skapas i förskolan beror inte bara på det pedagogiska arbetet, utan också på barnen själva. Den fria leken ger dem möjlighet att utgå från sina egna idéer, men innebär också att vissa dominerar och andra...
-
Ett lekfullt lärande för att stimulera barns läsande och skrivande
I förskoleklass och i årskurs ett ligger fokus på att hjälpa eleverna att knäcka läs- och skrivkoden men undervisningen består till stor del av traditionella lärarstyrda övningar och många upprepningar vilket lämnar lite utrymme för...
-
Med rätt aktivitet utmanas små barns kreativitet och matematiklärande
Den 1 juli i år skärptes förskolans läroplan för barns matematiska utveckling och många pedagoger brottas med frågan hur de i högre grad ska kunna föra in matematiken.En avhandling från Göteborgs universitet synliggör den matematik som...
-
Lärares bild av förskolan
Hur beskriver lärare i förskolan sin verksamhet? Vad är förskolans övergripande syfte och uppdrag utifrån pedagogernas perspektiv? I en ny avhandling i pedagogik har Ingrid Granbom intervjuat lärare inom förskolan om deras föreställningar.
-
Storsatsning på licentiatforskarskola för lärare i förskola och skola
En nationell forskarskola i naturvetenskap, matematik, teknik och dessa ämnens didaktik för verksamma lärare och förskollärare (LicFontD) startar upp. Umeå universitet deltar i forskarskolan som får 30 platser.
-
Tidig pedagogisk bedömning av små barn i förskolan
Svensk förskola är numera en del av en stark bedömningskultur. Små barns utveckling och lärande dokumenteras genom tester och kartläggningar och värderas med hjälp av olika diagnosmaterial. En avhandling från Göteborgs universitet visar hur...
-
Lärandet väger lätt på förskolan
När förskolebarn ställer frågor som berör naturvetenskap riskerar de att lämnas i sticket av sina förskollärare. Lärandet väger lätt bland förskollärarna trots att förskolans läroplan anger något annat. Det...
-
Likheter betonas i förskolans jämställdhetsarbete
Jämställdhetsarbetet i förskolan har till stora delar handlat om och handlar fortfarande om att behandla barnen mer lika. Det visar Charlotta Edström, Umeå universitet i sin doktorsavhandling om jämställdhet i förskolepolitik och praktik.
-
Helheten viktig när förskolebarns behov bedöms
Många barn i förskolan har svårt att samspela med andra barn och att kommunicera. Majoriteten av dessa barn har inget funktionshinder eller diagnos men förskolepersonalen anser att barnen ändå är i behov av särskilt stöd.– Min forskning visar...
-
Förskolebarn utmanar stereotypa könsmönster
Könet avgör hur barnen bemöts i sin lek och i sitt lärande på förskolan. De gånger barnens möjligheter utvidgas sker det på barnens, inte lärarnas initiativ. Det visar forskning vid Göteborgs universitet.
-
Handdockan ger dynamik i kommunikationens verktygslåda
Användning av handdockor kan bidra till bättre utveckling av barns och lärares förmåga att kommunicera. En aktuell avhandling vid Göteborgs universitet visar hur handdockor skapar dynamik i kommunikationens verktygslåda inom förskolan.
-
Demokrati i leken bland förskolebarn
En aktuell studie vid Göteborgs universitet visar hur förskolebarn visar ansvar, omsorg och respekt i den dagliga leken. Men redan bland de små barnen betonas skillnader mellan könen starkt.
-
Utmana föreställningen om specialpedagogisk verksamhet
I en god specialpedagogisk verksamhet i förskolan och skolan måste specialpedagoger utgå från ett medvetet kommunikativt perspektiv och få möjlighet att arbeta med kvalificerade pedagogiska samtalsprocesser. Det visar Désirée von Ahlefeld Nissers...
-
Verksamhetsutveckling i förskolan ingen självklarhet
När förskollärare bestämmer sig för att tolka och omsätta utbildningspolitiska mål, i detta fall jämställdhet enligt Läroplanen för förskolan 98, så är det ingen självklarhet att det finns utrymme för ett sådant...
-
Det önskvärda barnet – en studie av fostran i förskolan
I en avhandling vid Göteborgs universitet konstaterar Anette Emilson att ”det önskvärda barnet” i förskolan är ett omvårdande, demokratiskt och disciplinerat barn. Det visar en analys av vad det är som uppmuntras i mötet mellan lärare...
-
Fruktan och fröjd – tvååringar påverkar förskolans innehåll
En avhandling vid Göteborgs universitet visar att vuxna inte ensamma har makten över förskolans innehåll. De initiativrika barnen är med och påverkar redan i tvåårsåldern.