1. placeholder bild.
    23 november 2006

    Vad händer när förskolan ska arbeta med naturvetenskap?

    Innehållet som kommuniceras mellan lärare och barn i förskolan riskerar att anpassas till en lek-, omsorgs- och lärandekultur, som kan bidra till att det specifika ämnet hamnar i skymundan. Det framgår i en unik studie vid Högskolan Kristianstad.

  2. placeholder bild.
    25 augusti 2006

    Segregationen skapar osäkerhet hos förskolans pedagoger

    Många pedagoger har svårt att använda samhällets kulturella mångfald som en resurs i arbetet. Detta är en av slutsatserna i avhandlingen "Förskolan och mångfalden" av Johannes Lunneblad, som under ett läsår följt arbetet på en förskola i ett mångkulturellt område.

  3. placeholder bild.
    1 juni 2005

    Förskola utan alternativ

    De allra flesta barn i Sverige går idag i förskola. Förskolan är formellt frivillig men i praktiken obligatorisk. För de barn som inte vill vara i förskolan finns oftast inga alternativ.

  4. placeholder bild.
    16 juni 2004

    Datorn i förskolan används när det inte finns något annat planerat, visar avhandling

    I förskolan hanteras datorn som om den vore utanför den "riktiga" och "viktiga" verksamheten.

  5. placeholder bild.
    2 april 2004

    Förskolan ska lära barnen känna ansvar

    Barnens förmåga till ansvarskänsla ska utvecklas. Så säger förskolans läroplan. Men vad menar myndigheterna med talet om ansvar i förskolan? I Nationalencyklopedin anges att ansvar är ett politiskt, juridiskt respektive moralfilosofiskt begrepp och av ordböcker framgår att ansvar betyder...

  6. placeholder bild.
    5 februari 2004

    Vuxna styr barns lek i förskola – visar avhandling

    '- Lek är inte automatiskt fri. När vuxna leker tillsammans med barnen på förskolan styr de leken mot att barnen ska lära sig något och ta ansvar. Vuxna har andra syften med leken och deltar därför knappast på barnens villkor. Ser man det ur ett maktperspektiv är situationen inte...

  7. placeholder bild.
    10 december 2001

    Är förskolan ett komplement till hemmet eller en konkurrent?- Vem fostrar barnen?

    Tiden att ta hand om våra barn krymper, redan från ett års ålder finns det möjlighet att få förskoleplats till barnen. Ansvaret att planera verksamheten för barnen har de anställda, men det skall ske i nära och förtroendefullt samarbete med hemmen.

Nyhetsbrev med aktuell forskning

Visste du att robotar som ser en i ögonen är lättare att snacka med? Missa ingen ny forskning, prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Jag vill prenumerera