Matematik
-
Elva miljoner satsas på matematik och läsning för barn
Under senare år har forskningen om lärande gjort banbrytande upptäckter. Få av dem tillämpas i klassrummet. Nu satsas drygt tio miljoner kronor på ett projekt där de nyaste rönen inom pedagogik, ämnesdidaktik, psykologi och neurovetenskap ska hjälpa lågstadieelever att räkna och läsa...
-
Regeringens satsning på matematik gav nya arbetssätt men i flera fall saknades tyvärr matematiken
Regeringens satsning på matematikundervisningen i grundskolan har utvärderats av bland andra Eva Färjsjö, adjunkt inom matematikdidaktik på Södertörns högskola, på uppdrag av Skolverket. En slutsats är att nya arbetsformer, arbetssätt och material har blivit överordnade målet,...
-
Med rätt aktivitet utmanas små barns kreativitet och matematiklärande
Den 1 juli i år skärptes förskolans läroplan för barns matematiska utveckling och många pedagoger brottas med frågan hur de i högre grad ska kunna föra in matematiken.En avhandling från Göteborgs universitet synliggör den matematik som finns i förskolans vardag. Med rätt material och...
-
Matematik ger bättre fäste för tandkronor
Behandling med tandkronor kostar miljardbelopp i Sverige varje år. Nu utvecklar chalmersforskare en metod för att beräkna exakt hur varje tand ska slipas för att man ska kunna fästa en tandkrona så bra som möjligt på den (se bifogad film och bild). Metoden förväntas ge betydligt billigare...
-
Minst stöd till mest behövande i matematikundervisningen
En avhandling vid Göteborgs universitet visar att i grundskoleklasser där många elever kan förväntas ha stora behov av stöd i matematik tar lärarna ett mindre ansvar för elevernas lärande än vad som görs i andra klasser. - Detta ihop med det stora ansvar som under en längre tid varit...
-
Mattelyftet – avgörande hur pengarna används
Regeringen har presenterat en stor satsning för att lyfta ämnet matematik i den svenska skolan. Svenska elevers matematikkunskaper har försämrats sedan 90-talet.
-
Tydligt språk avgörande i matematikundervisningen
Hur läraren och läroboken använder språket och olika metaforer i matematikundervisningen avgör hur elever utvecklar sin taluppfattning.Det visar en avhandling vid Göteborgs universitet.
-
Tvåspråkig matematikundervisning kan förbättra elevernas resultat
Många tror att flerspråkiga elever inte kan nå goda resultat i skolan om de inte lär sig tillräckligt bra svenska. I sin doktorsavhandling i matematikämnets didaktik visar Eva Norén att tvåspråkiga elever som erbjuds tvåspråkig undervisning i matematik får ett bra självförtroende och...
-
Lär dig matte med teater
Nu provar KTH-lärare nya grepp. Med hjälp av ljus, ljud, skådespelare och konstnärer i KTH:s reaktorhall undervisar Dilian Gurov elever i matematik. Tanken är att provocera, utmana andra lärare att tänka i nya riktningar och få eleverna att uppleva lektionerna och minnas materialet bättre.
-
Matematikbedömning påverkar elevers lärande
Bedömningen har effekt på hur aktiva eleverna kan vara i matematikundervisningen. Innehållet i lärarens bedömning påverkar också elevens möjligheter att lära sig matematik. Det visar Lisa Björklund Boistrup i sin i sin doktorsavhandling i matematikdidaktik. Hennes beskrivning av de fyra...
-
Matematik – vägen till konstgjord syn
Målet: en "perfekt" artificiell syn. Vägen: en avhandling som belyser de matematiska modellerna som bidrar till att konstgjord syn – exempelvis kameror, ultraljud och satelliter – kan processa och tolka bilder korrekt. – Jag är intresserad av allt som har med bildtolkning,...
-
Stadieövergången mellan matematikundervisning på gymnasiet och universitetet
Många nybörjarstudenter tycker att det är betydligt svårare att studera matematik vid universitetet än på gymnasiet. Allt färre studenter söker också högre utbildningar som innehåller matematik, trots att det finns ett stort behov av arbetskraft med matematiska kunskaper. Just...
-
Mer ansvar läggs på eleverna i matematikundervisningen
Elever tar allt större ansvar för sin egen matematikundervisning. I första hand handlar det om hur och när uppgifterna ska utföras. Däremot saknas ofta det eftersträvade inflytandet över innehållet i undervisningen. Det visar Lili-Ann Kling Sackerud, Umeå universitet, i sin avhandling.
-
Om blivande matematiklärares oro och förvåning
Det finns framför allt fyra stora orosmoln för blivande lärare i matematik. De oroar sig för föräldrakontakter, blivande kollegor och otillräckliga färdigheter både i ämnet och i att lära ut. När de sedan har arbetat ett år upplever de att utbildningen gett dem en god grund att stå...
-
Matte-skräck botas med mönsterstickning
Nu finns tröst för alla med matte-skräck. För matematik är inte alls bara det som många tror, att räkna. Nej, matematik är logik, att se mönster. Som när ett litet barn sorterar knappar. Det finns oändligt många sätt att göra det på, i färger, storlek, grupper. Eller komplicerad...
-
Vad lärde romarna av den grekiska matematiken?
Den grekiska matematiken räknas som ett av antikens intellektuella storverk. Den har haft avgörande betydelse för den västerländska civilisationens vetenskapliga och kulturella utveckling. De tre romerska författarna Varro, Cicero och Vitruvius var alla på sitt sätt influerade av det...