Matematik
-
Fler friskolor ger bättre matematikkunskaper
Skillnader mellan kommunerna när det gäller resurser till skolan ökade inte med skolans decentralisering. Det framgår av Åsa Ahlins avhandling där hon också visar att konkurrens från fristående skolor kan leda till bättre studieresultat i matematik.
-
Vad är det för skillnad på matematik och räkning?
Det är för mycket räkning och för lite matematik i matematikundervisningen. - Elever och studenter lär sig algoritmer och metoder utantill för att kunna lösa standarduppgifter på prov och tentamina. Vilka elever i Sverige har en aning om när de ska använda algoritmen för att lösa en...
-
200 unga mattesnillen reser till Lund
Ungefär 200 gymnasieelever från 100 svenska gymnasier samlas i Lund den 10-11 oktober. För andra året i rad är Matematikcentrum vid LTH och Lunds universitet värd för Sonja Kovalevskydagarna. Arrangör är Vetenskapsakademiens nationalkommitte för matematik i samarbete med Svenska...
-
Strategier för att förbättra undervisningen i matematik
Per-Olof Bentley kartlägger i sin avhandling "Mathematics Teachers and Their Teaching. A Survey Study" vilka undervisningssätt i matematik som påverkas av klassernas storlek, lärarnas utbildningsnivå och erfarenheter samt av ekonomiska resurser. Några sätt att undervisa påverkas medan andra...
-
Musikalisk matematik
Matematik på avhandlingens nivå ska inte bara ses som ett eventuellt redskap för framtida tillämpningar utan främst som ett stycke konst, att jämställas med välkomponerad musik.
-
Verklighetsnära matteundervisning ger bättre förståelse
En avhandling av Torulf Palm, matematiska institutionen, Umeå universitet, visar att en starkare verklighetsanknytning inom matematikundervisningen kan öka mellanstadieelevernas förmåga att lösa matematiska problem.
-
Matematik på distans – ny unik kurs
Högskolor och universitet har svårigheter att rekrytera studenter med tillräckliga förkunskaper i matematik. Många studenter har svårt att följa sitt utbildningsprogram just för att de inte har tillräckliga kunskaper i matemati
-
Låt eleverna tänka själv!
Avhandlingen behandlar matematikundervisning i gymnasieskolan, särskilt hur ett undersökande arbetssätt används och kan användas. Resultaten indikerar att gymnasieelever både kan och vill undersöka matematik på en relativt hög abstraktionsnivå, men att sådan verksamhet är mycket...
-
Chalmers matematik utvald:Internationalisering på hög nivå
Än en gång har det bevisats att Matematiken på Chalmers har mycket högt anseende. När det välrenomerade tyska Fraunhofersällskapet för första gången söker efter en partner i det akademiska Europa faller valet på Sektionen för matematik vid Chalmers tekniska högskola i Göteborg. Nu...
-
Miljonrsatsning på matematiken
I takt med förändrade behov och ökade datamängder ropar både naturvetenskap och samhällsvetenskap efter kvalificerad matematisk och statistisk analys och teoribyggnad. För att möta detta behov har Knut och Alice Wallenbergs stiftelse anslagit fem miljoner kronor per år under en period av...
-
Matematik i all oändlighet
Den 20 april lägger Henrik Petersson fram sin avhandling i matematik "Infinite dimensional holomorphy in the ring of formal power series". Avhandlingen behandlar teorin för oändligtdimensionell holomorfi, en teori inom matematiken som berör studiet av funktioner som beror på ett oändligt...
-
Mattes roll en paradox : Mattelärande nytt ämne i fo-utbildningen
Luleå tekniska universitet har nu inrättat ämnet matematik och lärande som ett nytt forskarutbildningsämne. En ny professur i matematik och lärande blir den första i sitt slag i Sverige.