Media och kommunikation
-
Utbildning och inkomst formar våra nyhetsvanor
Pengar spelar roll för att kunna prenumerera på en digital morgontidning. Lågutbildade med lägre inkomster vänder sig i stället till sociala medier för att ta del av nyheter. Det visar en ny rapport.
-
Riksdagspolitikerna mindre långrandiga – satsar på slogans
De politiska talen i riksdagen har blivit hälften så långa under loppet av hundra år. Talen innehåller också fler politiska slogans jämfört med hur det var för ett antal årtionden sedan, visar en genomgång från Malmö universitet.
-
Allt färre äger nyhetsmedierna i Sverige
De svenska nyhetsmedierna ägs av allt färre företag. Det har varit en tydlig trend under det senaste årtiondet, visar en ny rapport från Nordicom vid Göteborgs universitet. Utvecklingen innebär möjligheter – och risker.
-
Vanligt med hot och trakasserier i högskolan
Fyra av tio forskare och lärare vid universitet och högskolor i Sverige har utsatts för trakasserier, hot och våld. Det visar en studie från Göteborgs universitet.
-
Hundvisslan – det dolda budskapet i politiken
"Hundvissling", att skicka ut dolda budskap som bara "hörs" av vissa i befolkningen, är ett grepp som kan användas av politiker. Det har inte studerats mycket i Sverige. Men enligt en ny studie från Göteborgs universitet kan greppet mycket väl fungera på svenska väljare.
-
Turistreklam dräller av stereotypa bilder
Turistreklam blir ofta traditionell och stereotyp vad gäller vilka människor som syns. Det konstaterar forskare vid bland annat Malmö universitet. Reklam för en svensk vandringsled illustreras gärna med en bild av en vit kärnfamilj, medan reklam för utbildning ofta har en asiatisk person på...
-
Unga möter tufft klimat på sociala medier
Sociala medier bidrar till gemenskap och underlättar kontakten med vänner och familj. Men allt på nätet får oss inte att må bra. Utseendehets kan få unga kvinnor att känna sig misslyckade och tonårspojkar utsätts för mycket hat. Det visar en rapport.
-
Väljarna straffar inte regeringen för klimatpolitiken
Politiker oroar sig för att förlora i popularitet och inte bli omvalda om de sjösätter tuffa klimatåtgärder. Men enligt en ny studie från Göteborgs universitet kan den rädslan vara ogrundad. Väljarstödet verkar inte påverkas mycket alls, enligt forskarna – som har studerat det som har...
-
Rörlig bild i topp bland svenska medievanor
De flesta svenskar lägger mycket tid på medier − mest populärt är att titta på rörlig bild och strömmad tv. Men även sociala medier står högt i kurs och Tiktok lockar allt fler yngre. Årets Mediebarometer visar också att förtroendet för public service är högt.
-
Spel hjälpte elever att granska nyheter
I myllret av inlägg på sociala medier är det inte alltid lätt att avgöra om informationen är korrekt och trovärdig. Men genom att använda ett datorspel blev gymnasieelever bättre på att skilja mellan pålitliga och vilseledande nyheter. Det visar en studie vid Uppsala universitet.
-
Medier ställer sällan kritiska frågor om Sveriges miljardärer
Mediernas rapportering om svenska miljardärer ifrågasätter sällan den ekonomiska ojämlikheten. Det framgår av en avhandling vid Örebro universitet.
-
Supermedium framträder i krigets Ukraina
Sociala medier spelar en central roll i nyhetsflödet från kriget i Ukraina – inte minst plattformen Telegram som har blivit som ett slags supermedium i Ukraina. Kruxet är att källorna kan vara både osäkra och okända. Och när svenska medier hänvisar till osäker information riskerar de...
-
I krislägen litar svenskarna på lokaltidningen
Vem lyssnar människor på när det är kris? Myndigheter och lokaltidningar, är svaret i en ny studie om människors beteenden under coronapandemin.
-
Lokala nyhetsmedier kan lära av filmsajter och dataspel
Lokala nyhetsmedier kan vinna mycket på att öka användarvänligheten. Ett sätt är att dra nytta av funktioner som finns i dataspel och på filmsajter, enligt en ny avhandling.
-
Tveksamma medicinska tester marknadsförs med feministiska argument
Fertilitet och bröstcancer är områden där tester och behandlingar med tveksam effekt saluförs till kvinnor. Reklamargumenten har ofta en feministisk ton samtidigt som de säljande företagen tiger om att vetenskapligt stöd saknas, skriver forskare i en...
-
Bilden av Sverige har förändrats i USA
I USA har det länge, bland många, funnits en bild av Sverige som ett fredligt land med ett välfungerande välfärdssystem – ett land som hittat en balans mellan kapitalism och socialism. Men den bilden har förändrats.