1. Delar av parthenon i motljus
    21 oktober 2022

    Politik på Tiktok – som i antikens Grekland, ungefär

    Inför valet 2022 flyttade en del av den politiska diskussionen till Tiktok. En del har förfärats över att svensk politik avhandlas i en Kinaägd app med algoritmer som premierar snabba och känsloväckande klipp. Men kommunikationsformen är varken farlig eller särskilt ny. Den användes...

  2. Demonstrant håller upp plakat med en bild av Mahsa Amini
    18 oktober 2022

    Därför delas Mahsa Aminis namn, gång på gång, i sociala medier

    Veckorna efter Mahsa Aminis dödsfall i Iran sprids hennes namn som en protest i sociala medier. Ibland skrivs bara hennes namn, inget mer, i diverse kommentarsfält. Här är möjliga orsaker till det, enligt Kristoffer Holt, professor i medie- och kommunikationsvetenskap.

  3. Bild, sett ovanifrån, som delvis kör i vatten
    13 oktober 2022

    När krisen kommer – här finns luckor i beredskapen

    Hur gör vi oss förberedda på kris? Risken finns att många utestängs från denna diskussion – nämligen människor med funktionsnedsättningar, visar studie.

  4. Två händer på tangentbord på laptop.
    11 oktober 2022

    Ny metod varnar dig för skumrask online

    Vi vet att vi inte ska klicka på konstiga länkar eller uppge våra lösenord. Ändå sker det. Nu behövs nya metoder för att bekämpa digitala attacker, enligt forskning från Högskolan i Skövde.

  5. 19 augusti 2022

    Högre utbildning inte garant för källkritiskt tänkande

    Högre utbildning kan påverka vår förmåga att identifiera desinformation på nätet. Men det tycks inte gälla vård- och samhällsvetenskapliga utbildningar.

  6. 10 juni 2022

    Demokratin mår bra av public service

    Public service-medier bidrar till kunniga och informerade medborgare. De åtnjuter dessutom ett jämförelsevis stort medborgerligt förtroende och kan inte anses vara partipolitiskt partiska.

  7. 2 juni 2022

    Därför trodde ingen på videon där Zelenskyj gav upp

    Få trodde på videon som spreds på internet tidigare i år, där den ukrainske presidenten verkade uppmana sina landsmän att ge upp. Det är svårt att avslöja en deepfake med blotta ögat, men här var budskapet alltför orimligt, menar forskare.

  8. 31 maj 2022

    Dubbla budskap bakom kosmetikareklam för äldre kvinnor

    Äldre kvinnors skönhet hyllas i kosmetikareklam i modemagasin som Elle och Vogue. Men det underliggande budskapet är att tecken på ålder hos kvinnor är något oönskat som bör döljas.

  9. 24 maj 2022

    Oatlys varumärkesaktivism ett vinnande koncept

    Gränsen mellan marknadsföring och politik suddas ut när varumärken medvetet skapar konflikter med sina konkurrenter och blir aktivister. Det menar forskare som studerat mjölkkriget mellan mejerijättarna och uppstickaren Oatly.

  10. 19 april 2022

    Rysslands kommunikation är absurd – men kan ändå få fäste

    Även om Rysslands propaganda om kriget är desperat, finns tecken på att den börjar få fäste hos vissa grupper, menar James Pamment, expert på desinformation. Mycket tyder dock på att den amerikanska strategin med ”prebunkning” är framgångsrik.

  11. 11 april 2022

    Cybersäkerhet: Glöm lösenord du inte kommer ihåg

    Krångliga kombinationer med specialtecken gör inte lösenorden säkrare. Lösenord som ”Q*rG69!EL” har inget stöd i forskningen, säger Marcus Nohlberg, docent i cybersäkerhet. Börja med att tänka på en mening i stället för ett ord, gärna något du inte vill säga högt.

  12. 15 mars 2022

    Flopp i Mellanöstern för superhjältar i trikåer

    Serier med superhjältar i trikåer har en tydlig koppling till amerikansk kultur. Men vad händer när genren introduceras i Mellanöstern? Det floppar, visar serieforskaren Fredrik Strömberg i sin avhandling.

  13. 9 mars 2022

    Risk för falskt alarm i sociala medier under akuta kriser

    I en krissituation kan enorma mängder information spridas som en löpeld på sociala plattformar. Men när nya och gamla uppgifter blandas i våra flöden kan stor osäkerhet och oro uppstå. Det visar en studie om sociala medier under ett falskt terrorlarm i London 2017.

  14. 4 mars 2022

    Sociala medier nytt slagfält för informationskrig

    Rysslands invasion av Ukraina har kunnat följas nästan minut för minut via sociala medier och nyhetskanaler. Är det första gången vi ser ett hybridkrig i Europa där information och digitala plattformar blivit naturliga vapen?

  15. 3 mars 2022

    Yngre män delar mer från ryskstödda nyhetskanaler

    Män och yngre personer är klart överrepresenterade bland svenskar som konsumerar och sprider innehåll från de ryskstödda nyhetskanalerna RT och Sputnik. Det visar en studie från Försvarshögskolan. RT/Sputnik-läsare sticker även ut när det gäller politisk partitillhörighet. 

  16. 2 mars 2022

    Tänk till innan du delar information om kriget

    Krigets första offer är sanningen brukar det heta, och just nu sprids det mycket information om kriget i Ukraina på bland annat sociala medier. Marie Grusell är medieforskare och berättar vad man som konsument av den informationen ska tänka på.

Nyhetsbrev med aktuell forskning

Visste du att robotar som ser en i ögonen är lättare att snacka med? Missa ingen ny forskning, prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Jag vill prenumerera