Media och kommunikation
-
Politik på Tiktok – som i antikens Grekland, ungefär
Inför valet 2022 flyttade en del av den politiska diskussionen till Tiktok. En del har förfärats över att svensk politik avhandlas i en Kinaägd app med algoritmer som premierar snabba och känsloväckande klipp. Men kommunikationsformen är varken farlig eller särskilt ny. Den användes...
-
Därför delas Mahsa Aminis namn, gång på gång, i sociala medier
Veckorna efter Mahsa Aminis dödsfall i Iran sprids hennes namn som en protest i sociala medier. Ibland skrivs bara hennes namn, inget mer, i diverse kommentarsfält. Här är möjliga orsaker till det, enligt Kristoffer Holt, professor i medie- och kommunikationsvetenskap.
-
När krisen kommer – här finns luckor i beredskapen
Hur gör vi oss förberedda på kris? Risken finns att många utestängs från denna diskussion – nämligen människor med funktionsnedsättningar, visar studie.
-
Ny metod varnar dig för skumrask online
Vi vet att vi inte ska klicka på konstiga länkar eller uppge våra lösenord. Ändå sker det. Nu behövs nya metoder för att bekämpa digitala attacker, enligt forskning från Högskolan i Skövde.
-
Högre utbildning inte garant för källkritiskt tänkande
Högre utbildning kan påverka vår förmåga att identifiera desinformation på nätet. Men det tycks inte gälla vård- och samhällsvetenskapliga utbildningar.
-
Demokratin mår bra av public service
Public service-medier bidrar till kunniga och informerade medborgare. De åtnjuter dessutom ett jämförelsevis stort medborgerligt förtroende och kan inte anses vara partipolitiskt partiska.
-
Därför trodde ingen på videon där Zelenskyj gav upp
Få trodde på videon som spreds på internet tidigare i år, där den ukrainske presidenten verkade uppmana sina landsmän att ge upp. Det är svårt att avslöja en deepfake med blotta ögat, men här var budskapet alltför orimligt, menar forskare.
-
Dubbla budskap bakom kosmetikareklam för äldre kvinnor
Äldre kvinnors skönhet hyllas i kosmetikareklam i modemagasin som Elle och Vogue. Men det underliggande budskapet är att tecken på ålder hos kvinnor är något oönskat som bör döljas.
-
Oatlys varumärkesaktivism ett vinnande koncept
Gränsen mellan marknadsföring och politik suddas ut när varumärken medvetet skapar konflikter med sina konkurrenter och blir aktivister. Det menar forskare som studerat mjölkkriget mellan mejerijättarna och uppstickaren Oatly.
-
Rysslands kommunikation är absurd – men kan ändå få fäste
Även om Rysslands propaganda om kriget är desperat, finns tecken på att den börjar få fäste hos vissa grupper, menar James Pamment, expert på desinformation. Mycket tyder dock på att den amerikanska strategin med ”prebunkning” är framgångsrik.
-
Cybersäkerhet: Glöm lösenord du inte kommer ihåg
Krångliga kombinationer med specialtecken gör inte lösenorden säkrare. Lösenord som ”Q*rG69!EL” har inget stöd i forskningen, säger Marcus Nohlberg, docent i cybersäkerhet. Börja med att tänka på en mening i stället för ett ord, gärna något du inte vill säga högt.
-
Flopp i Mellanöstern för superhjältar i trikåer
Serier med superhjältar i trikåer har en tydlig koppling till amerikansk kultur. Men vad händer när genren introduceras i Mellanöstern? Det floppar, visar serieforskaren Fredrik Strömberg i sin avhandling.
-
Risk för falskt alarm i sociala medier under akuta kriser
I en krissituation kan enorma mängder information spridas som en löpeld på sociala plattformar. Men när nya och gamla uppgifter blandas i våra flöden kan stor osäkerhet och oro uppstå. Det visar en studie om sociala medier under ett falskt terrorlarm i London 2017.
-
Sociala medier nytt slagfält för informationskrig
Rysslands invasion av Ukraina har kunnat följas nästan minut för minut via sociala medier och nyhetskanaler. Är det första gången vi ser ett hybridkrig i Europa där information och digitala plattformar blivit naturliga vapen?
-
Yngre män delar mer från ryskstödda nyhetskanaler
Män och yngre personer är klart överrepresenterade bland svenskar som konsumerar och sprider innehåll från de ryskstödda nyhetskanalerna RT och Sputnik. Det visar en studie från Försvarshögskolan. RT/Sputnik-läsare sticker även ut när det gäller politisk partitillhörighet.
-
Tänk till innan du delar information om kriget
Krigets första offer är sanningen brukar det heta, och just nu sprids det mycket information om kriget i Ukraina på bland annat sociala medier. Marie Grusell är medieforskare och berättar vad man som konsument av den informationen ska tänka på.