1. 28 maj 2019

    Elevers upplevelser kan utveckla undervisningen i matematik

    Matematik är ett ämne som kan upplevas som svårt i skolan, inte minst när det finns särskilda utbildningsbehov. Helena Roos vid Linnéuniversitetet har undersökt när elever känner sig inkluderade och lär sig matematik bäst. Men det finns inte en enda universallösning.

  2. 6 maj 2019

    Med problemlösning lär sig elever matematik bättre

    Lärandesvårigheter i matematik beror på en överbetoning av inlärning av procedurer och arbete med rutinuppgifter. Elevers matematikkunskaper skulle förbättras om de, i större utsträckning, fick arbeta med problemlösning, menar Johan Sidenvall vid Umeå universitet, som i sin avhandling...

  3. 1 april 2019

    Särskilt begåvade elever behöver anpassad undervisning

    Barn med särskild begåvning behöver också stöd i skolan, för att må bra och för att kunna utvecklas i sitt lärande. Elisabet Mellroth, vid Karlstads universitet har undersökt vad matematiklärare ser för möjligheter och svårigheter med att inkludera särskilt begåvade elever

  4. 1 april 2019

    Matte och historia ger olika förutsättningar för textbearbetning

    Språk och skriftspråk är viktiga redskap för elevers meningsskapande i skolan. Men dessa resurser kan variera beroende på ämne. I undervisningen av matematik och historia på mellanstadiet bearbetas text och ämnesinnehåll på olika sätt. Men i båda ämnena vore det bra med ett mer...

  5. 12 mars 2019

    Lek fram matematikens skönhet

    Pi-dagen i mars ger tillfälle att uppmärksamma både matematikens skönhet och dess mest berömda konstant. Faktum är att vi borde tänka på matematik som ett estetiskt ämne i skolan, med mer lek och utforskande, enligt Umeåforskare.

  6. 8 januari 2019

    Matematiken som förutspår evolutionens vägar

    Olika gener samverkar för att ge upphov till en viss egenskap. Genom att använda kunskap om hur denna samverkan går till, har Umeåforskare kunnat konstruera matematiska modeller som förklarar vilka vägar evolutionen kommer att ta.

  7. 20 december 2018

    Texten väger tyngst vid bedömning av digitala skolarbeten

    Digital kompetens lyfts fram i läroplanerna för skolan. Men ute i klassrummen väger ännu det talade och skrivna ordet tyngst i bedömningen av texter som också innehåller symboler, bild och ljud. Språklärare behöver inkludera och värdesätta det multimodala språket, menar forskare i...

  8. 29 november 2018

    Digitala hjälpmedel stärker läsutvecklingen

    Alla elever utvecklar inte de läs- och skrivfärdigheter som utbildningsväsendet och samhället förväntar sig. Men det går att stärka alla elevers läsutveckling genom digitala hjälpmedel.Till exempel kan digitala tester hjälpa läraren att individanpassa undervisningen.

  9. 12 november 2018

    Vardagsanknuten matematik ger sämre resultat

    Hur bör mattelärare undervisa för att eleverna ska lära sig så mycket som möjligt? En ny studie av forskare vid Mälardalens högskola och Nationellt centrum för matematik ger en tydlig fingervisning. Att lägga tid på att eleverna lär sig saker utantill verkar leda till bättre...

  10. 29 oktober 2018

    För smart för skolan

    Att ha särskilt lätt att lära, och brinna för att lära sig mer. Kan det någonsin vara ett problem? Ja, i skolan riskerar särskilt begåvade barn bli ledsna och omotiverade elever – och till och med mobbade för sin snabbtänkthet. Och att vara smart innebär inte per automatik lysande...

  11. 6 september 2018

    Så lär sig nyanlända svenska på två år

    Allra viktigast är att snabbt öka ordförrådet. För att lyckas krävs läxor i ord och fraser. Och tydliga mål. Det är receptet när Stockholms universitet utvecklar en intensivutbildning som ska ge nyanlända ungdomar gymnasiebehörighet på bara två år.

  12. 20 augusti 2018

    Fria skolvalet fritt bara för vissa

    Resursstarka eleverna väljer oftare fristående skolor än vad svagare elever gör - och väljer bort skolor i socioekonomiskt utsatta områden. Det fria skolvalet i kombination med fler fristående skolor är viktiga orsaker bakom den växande skolsegregationen, visar forskning från både...

  13. 28 juni 2018

    Flipp eller flopp? Lärarens roll viktig vid digital matteundervisning

    Digitala verktyg kan ge matematikundervisningen ett lyft - om lärarna själva känner sig hemmastadda med undervisningsformen. Annars är risken att resultatet blir det motsatta.

  14. 23 maj 2018

    Lärarens roll viktig vid barns digitala berättande

    Digitala verktyg i förskoleklassen innebär både möjligheter och svårigheter när barn instrueras att skapa berättelser. Hur barnens berättelser växer fram beror till stor del på vilka instruktioner barnet får och hur förskolläraren stöttar under arbetet.

  15. 25 april 2018

    Resursbrist i skolan hindrar läsundervisningen

    Brist på personal, tid och pengar försämrar skolans läsundervisning, enligt forskning vid Göteborgs universitet. Lärare är frustrerade över att materiella begränsningar påverkar elevernas resultat i läsförståelse, något som är centralt i skolarbetet.

  16. 16 april 2018

    Högre IQ med extra skolår

    Det går att träna sig till ett toppresultat i högskoleprovet. Din IQ däremot anses som medfödd och oberoende av utbildning. Men forskning pekar nu på att även IQ går att öva upp - med mer tid i skolan.

Nyhetsbrev med aktuell forskning

Visste du att robotar som ser en i ögonen är lättare att snacka med? Missa ingen ny forskning, prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Jag vill prenumerera