1. 23 november 2016

    Katastrofer i folksamlingar kan förutses med matematik

    Med inspiration från hur människor rör sig under en hårdrockskonsert, har ett internationellt forskarteam lett från Uppsala universitet undersökt rörelser i folkmassor med hjälp av matematik och visar i en studie hur man kan identifiera riskzoner innan katastrofen sker.

  2. 16 november 2016

    Digitala resurser och valmöjligheter ger elever motivation

    En varierad undervisning, uppgifter som upplevs som meningsfulla och bedömning via täta och nära relationer med lärarna. Det är faktorer som motiverar elever att prestera bättre i skolan, vilket framgår av en studie vid Göteborgs universitet.

  3. 3 november 2016

    Matematiklärare ska få stöttning i digital teknik

    Forskare på Örebro universitet ska i samarbete med lärare i matematik ta fram nya sätt att utnyttja datorer i undervisningen. – Med ny teknik behöver inte eleverna lägga så mycket tid på att räkna tal. Istället finns möjligheterna till att visa hur matematiken konkret kan användas,...

  4. 17 oktober 2016

    Svårare läsa matematikuppgifterna än att lösa dem

    Om de ord som används i PISA skiljer sig mycket från de ord elever är vana vid i svenska matteböcker finns det en risk att läsförmåga och inte matematikförmåga testas. Forskning vid Umeå universitet visar att det finns behov av undervisning i hur det går till att läsa...

  5. 29 augusti 2016

    Kreativa matematikuppgifter bidrar till djupare lärande

    Att få möta kreativa uppgifter under träning av matematik ger en tydlig effekt för alla elever, både duktiga och svaga, visar forskning vid Umeå universitet. – Alla elever som varit med i våra försök har gynnats, och tvärt emot den gängse uppfattningen verkar det vara de...

  6. 30 maj 2016

    Det hade kostat lite att förebygga en misslyckad skolgång

    Det senaste årens flyktingströmmar har aktualiserat skolgången som en viktig förutsättning för en lyckad integration. I en ny avhandling vid Umeå universitet konstaterar Michael Lindblad att det är viktigt att ta vara på ungas egna erfarenheter för att bättre förstå problematiska...

  7. 4 april 2016

    Var tionde niondeklassare i Borås har sömnproblem

    Över hälften av 937 niondeklassare i Borås sover mindre än vad som är nyttigt för kroppen och i alla parametrar har tjejer sämre resultat än killar. Det visar en sömnstudie som Malin Jacobsson och Anna Hederström har sammanställt i sitt examensarbete vid Högskolan i Borås.

  8. 18 mars 2016

    Elever riskerar missa jobb på grund av dåliga mattekunskaper

    Den nya matematikundervisningen som skulle ge elever på yrkesinriktade program kunskaper som förberedde dem för arbetslivet, har i många fall inte lyckats. Det visar en ny avhandling, fem år efter att reformen infördes. Till stor del finns bristerna i lärarnas samarbete.

  9. 26 januari 2016

    Matematikundervisningens betydelsefulla sekund

    Lärares pedagogiska takt och hållning är avgörande i en lärare-elevrelation som vilar på respekt och tillit. Forskning från Göteborgs universitet synliggör detaljrikt hur detta sker mellan lärare och elev, något som tidigare varit outforskat inom klassrumsforskningen.

  10. 13 januari 2016

    Låt dem gissa – japansk metod ska lyfta matematiken i skolan

    En japansk lärare går inte igenom ett matematikproblem, utan låter eleverna fundera först - och gissa sig fram. Läraren låtsas vara en icke-auktoritet: "Jaså säger du det.." Är det sant..?" "Men titta det här verkar ju fungera..." Gissningsmomenten leder till ett rationellt tänkande,...

  11. 10 september 2015

    Debatten om lärarbristen både sann och falsk

    Bristen på lärare är stor – och ökar. Varje år examineras omkring 8000 nya lärare, men enligt Skolverket skulle dubbelt så många lärare behöva examineras. Men utbildas de i rätt ämnen? UKÄ:s senaste rapport visar var behoven är störst.

  12. 2 september 2015

    I framtiden formulerar eleverna problemen

    I framtidens skola finns inga gränser mellan olika ämnen. Eleverna arbetar i projekt där de sammanställer information och skapar nya lösningar. Förutsättningen för deras arbete är digital teknik. Det är digitaliseringskommissionens ordförande, Jan Gulliksens förhoppningar när han...

  13. placeholder bild.
    31 augusti 2015

    Plugga programmering viktigt för demokratin

    Det är avgörande för demokratin att redan i grundskolan lära ut programmering. Utan förståelse för vad som får internet, telefonerna och banktjänsterna att fungera saknas möjlighet att påverka samhället. Det är både forskare och lärare övertygade om.

  14. placeholder bild.
    27 augusti 2015

    En-dator-per-elev-satsningar värdelösa utan ny pedagogik

    En dator till varje elev behöver inte alls innebära att eleverna lär sig mer. Tvärtom kan det göra att elevernas kunskaper försämras. Avgörande för resultaten är hur datorn används i undervisningen. Det visar både svensk och internationell forskning.

  15. 27 augusti 2015

    Sätt digital läsning på schemat

    Digitalisering förändrar både hur vi läser och hur barn lär sig läsa och skriva. Skolan behöver förändra pedagogiken i svenskundervisningen och utbilda eleverna i digital läsning. Det slår två forskningsrapporter fast som undersökt hur läsning påverkas av digitala medier.

  16. placeholder bild.
    25 augusti 2015

    Förskolan viktig för barns tidiga matematiklärande

    Samspelet i förskolegruppen, sammanhangets betydelse och förskollärares förmåga att synliggöra matematiska aspekter stimulerar barn till att använda och utveckla sin grundläggande matematiska förståelse. Det visar en ny avhandling vid Göteborgs universitet.

Nyhetsbrev med aktuell forskning

Visste du att robotar som ser en i ögonen är lättare att snacka med? Missa ingen ny forskning, prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Jag vill prenumerera