Skola
-
Skönlitterära böcker lär elever historia
För elever kan det vara svårt att förstå det förflutna och få en känsla för historiens tid och rum. Men, med hjälp av skönlitterära berättelser har eleverna möjlighet att identifiera sig med karaktären i boken och på så sätt leva sig in i andra tidsepoker.
-
Muntligt berättande viktigt i undervisningen
Anekdoter, historier och berättelser kan väcka elevernas intresse, ge nya perspektiv på ämnet och stärka relationen mellan lärare och elever. Det visar en avhandling från Göteborgs universitet.
-
Tidiga insatser viktigt för elever med svenska som andraspråk
Många elever som följer kursplanen i svenska som andraspråk behöver extra stöd för att utveckla en god läsförmåga. Det visar en stor studie från Linnéuniversitetet.
-
Lärares identitet utmanad av digital undervisning
Pandemin gjorde att undervisning flyttades från fysiska lärosalar till digitala forum. Men forskning visar att det digitala formatet gör det svårt för lärare att använda hela sin person – med kropp, röst och ögonkontakt.
-
För tidigt födda barn klarar skolan bra
Det finns inga skillnader i skolbetyg hos barn som fötts måttligt för tidigt, jämfört med fullgångna barn. Däremot har barn som fötts extremt tidigt generellt sämre skolbetyg.
-
Ska barnen få kolla Youtube på fritids?
Hur ska lärare förhålla sig till elevers användning av digitala medier? En studie visar att integrering av barns medieintressen i fritidsverksamheter kan leda till mer utvecklande samtal med eleverna om deras vardag.
-
Svårare att bedöma elevers lärande i skolan
Elevers sätt att använda digital teknik och mobiltelefoner kan göra det svårt för lärare att bedöma hur de klarar skolan. Det gör det också svårare att identifiera elevers behov av stöd.
-
Så kan idrottslärare bli bättre på att hantera övervikt hos elever
Idrottslärare försöker på olika sätt inkludera överviktiga barn i undervisningen, men risken finns att strategierna slår fel. Det visar en studie.
-
Handlingsplaner mot extremism kan leda fel
Kommunernas förebyggande arbete mot våldsbejakande extremism riskerar att inte få avsedd effekt. I stället kan insatserna leda till oönskade konsekvenser som diskriminering. Det visar en avhandling vid Göteborgs universitet.
-
Gemensam lärarinsats kan stärka undervisningen i särskolan
Inom grundsärskolan kan undervisningen hamna i bakgrunden när mycket av verksamheten istället kretsar kring omsorg. Men ökad samverkan mellan lärarna kan vara nyckeln till elevernas möjlighet att utveckla kunskap och få inflytande, visar en avhandling.
-
Bra arbetsmiljö får lärare att stanna kvar i yrket
Många lärare väljer att byta bana och det spär på lärarbristen i Sverige. En studie har nu tittat på vad som får lärare att vilja fortsätta i yrket. Resultatet visar att upplevd hälsa och en bra arbetssituation har stor betydelse. – Detta visar hur viktigt det är att skolledningarna...
-
Vad har betydelse för en lyckad integration i skolan?
Vad är viktigt när nyanlända elever ska integreras i det svenska utbildningssystemet och vad innebär egentligen en lyckad integration? Ali Osman, docent i pedagogik, förklarar vad som både kan hjälpa och försvåra integration.
-
Lärare är tryggheten om krisen slår till
Kriget i Ukraina, pandemi och våldsbrott. När kriser drabbar skolor står lärare i frontlinjen. Lärare behöver träna krishantering. Och rutiner kan förbygga våldsdåd, menar forskare.
-
Landsbygdsskolor blev stabil punkt för flyktingar
Ett stort engagemang. Men också ett stort tomrum när de nya eleverna försvann lika plötsligt som de kom. Så kan en del av landsbygdsskolors erfarenheter från flyktingvågen 2015 sammanfattas enligt en studie från Göteborgs universitet.
-
Hyrlärare sätter fingret på lärarbristen
Allt fler kommuner och skolor, främst i storstäderna, har blivit beroende av bemanningsföretag för att täcka sina vikariebehov, visar en studie från Malmö universitet.
-
Klassamhället syns i studenters Facebookgrupper
Går det att göra en klassresa med hjälp av högre utbildning? En forskare har följt Facebookgrupper med förskollärar-, statsvetar- och konst- och designstudenter, och konstaterar att grupperna kan bidra till social och kulturell ”inlåsning”.