Trafik
-
Bilar i centrum när trafiken planeras
När myndigheter planerar nya trafiklösningar hamnar ofta miljövänliga transportmedel i skuggan. Bilarnas framkomlighet kommer i första hand och normer om bilism tycks djupt rotade, enligt forskning vid Lunds universitet.
-
Därför riskerar din smarta bil att bli hackad
Moderna uppkopplade bilar kan bli måltavlor för cyberattacker, som i sin tur hotar trafiksäkerheten. En studie vid Högskolan i Skövde visar att många verkstäder inte har tillräckliga kunskaper om hur mjukvaran ska säkras.
-
Ladda elbilen rätt− och slipp oro för batteriet
Nyblivna och framtida elbilsförare oroar sig ofta för att batteriet ska ladda ur − eller att det tar tid att ladda. Men med rätt vanor behöver detta inte vara ett problem, enligt en studie från Chalmers.
-
Därför är olycksrisken högre med egen elsparkcykel
Små smidiga elsparkcyklar som köps för privat bruk kan ha sämre bromsförmåga jämfört med hyralternativen, som ofta har bättre prestanda. Skillnaderna kan leda till allvarliga konsekvenser vid en olycka, menar forskare på Chalmers som testat olika sparkcyklar.
-
Så kan olyckorna med epa-traktorer minskas
För att minska olyckorna med A-traktorer, i folkmun ofta kallade epa-traktorer, måste beteendet hos unga förare förändras. Polisens resurser måste också utökas. Det föreslås i en ny rapport.
-
Stölder gör att många lämnar cykeln hemma
Cykelstölder är så vanliga att många avstår från att cykla, på grund av en rädsla att bli av med cykeln. Det bromsar cyklandet som helhet, visar en ny rapport – som också föreslår åtgärder för att minska...
-
Delade elsparkcyklar – kul men inte så miljösmart som tänkt
Delade elsparkcyklar har framförts som ett miljövänligt komplement till kollektivtrafik och bilåkande. Men elsparkcyklar och elcyklar ersätter i huvudsak kollektivtrafik och gång, snarare än bilresor. Det framgår av en ny avhandling.
-
Nytt material kan hjälpa självkörande bilar i mörker
Material som finns i solceller kan användas som ljussensorer i elektronik. Upptäckten banar väg för mer tillförlitliga självkörande fordon, men också andra tekniska lösningar kopplade till mörkerseende.
-
Trafikforskare: Mer trängselskatt behövs
Skatt på bränsle är en viktig kassako för staten. Så varifrån ska staten få nödvändiga inkomster i framtiden när nästan alla lär susa fram i elbilar? Lösningen kan vara högre och utökad trängselskatt, enligt...
-
Lite buller räcker för att störa koncentrationen
Vår arbetsprestation blir sämre om vi utsätts för buller även med så låg ljudstyrka som 40 decibel. Det motsvarar vanligt bakgrundsljud i kontorsmiljöer och kök.
-
Fraktfartyg kan få bättre vind i seglen
Stora fartyg som seglar över världshaven kan bli en vanligare syn i framtiden. Forskare har nu tagit fram en metod som kan ge utvecklingen av vinddrivna fraktbåtar en skjuts framåt.
-
Elvägar kan krympa både batteri och kostnader
När elfordon laddas i farten behövs inte lika stora batterier. Det gynnar också miljön och bilisternas plånböcker. Men elvägar är inte en lösning som passar alla, visar en studie.
-
Transporterna rullade på under pandemin
Sjöfart och vägtransporter fungerade utan större störningar under coronakrisen. Efterfrågan på varor var stor och nya digitala lösningar underlättade hanteringen av godset, enligt en rapport från VTI.
-
Radarsensorer tar självkörande bilar genom dimma och snö
Självkörande fordon navigerar med hjälp av kameror och lasersensorer, men detta kräver fri sikt. Nu har forskare förbättrat noggrannheten hos radarsensorer – något som kan göra körningen säker i alla väder.
-
Barns lunghälsa förbättrades när stadsluften blev renare
I takt med att luftföroreningarna i Stockholm har minskat har barns och ungdomars lungkapacitet blivit bättre. Det visar en studie från Karolinska institutet.
-
Barn mår bäst av att gå eller cykla till skolan
Många barn åker bil till skolan, men det vore bättre om de tog en promenad eller cyklade. Det menar forskarna bakom ett förslag till en ny nationell rekommendation om mer aktiva skoltransporter.