Trafik
-
Fossilfri stadskärna ska ge bättre luft och färre sjuka
Bättre luftkvalitet i Stockholms innerstad och färre barn och vuxna som påverkas negativt av luftföroreningar. Det blir effekterna när fossildrivna fordon förbjuds i stadskärnan i år.
-
Säkrare cykelhjälm med nytt material
Forskare vid Göteborgs universitet har tagit fram en cykelhjälm som ger bättre skydd mot huvudskador. Designen utgår från ett material med nya geometriska former, som fångar upp kraften från en krock genom att dra ihop sig.
-
Hundratals örnar dör i trafiken i jakt på mat
Örnar lockas till vägar och järnvägar för att äta trafikdödade djur, vilket leder till att de själva blir påkörda. En ny studie från Sveriges lantbruksuniversitet, SLU, visar att örnarna har ändrat sitt beteende i jakten på mat.
-
Bättre tidtabeller kan ge punktligare tåg
En hel del resenärer tvingas stå på stationen och vänta på försenade tåg. Men med ett nytt regelverk kring tågens tidtabeller skulle punktligheten kunna förbättras. Det visar en avhandling vid Linköpings universitet.
-
Elbilsköpare vill helst ha egen laddstolpe
Tillgången till privat laddning är viktigare än offentlig laddning för den som vill köpa elbil. Det visar en studie från VTI. Forskarna menar att samhället kanske bör ompröva utbyggnaden av publik laddning och i stället satsa mer på privat laddning, i synnerhet vid flerbostadshus, om man...
-
Fler barn skadas på elsparkcykel
Olyckor med sparkcykel har ökat kraftigt och en fjärdedel av alla som skadas är barn. Åldersgräns och krav på hjälm är några åtgärder för att minska olyckorna, enligt en ny rapport från VTI.
-
Bilar i centrum när trafiken planeras
När myndigheter planerar nya trafiklösningar hamnar ofta miljövänliga transportmedel i skuggan. Bilarnas framkomlighet kommer i första hand och normer om bilism tycks djupt rotade, enligt forskning vid Lunds universitet.
-
Därför riskerar din smarta bil att bli hackad
Moderna uppkopplade bilar kan bli måltavlor för cyberattacker, som i sin tur hotar trafiksäkerheten. En studie vid Högskolan i Skövde visar att många verkstäder inte har tillräckliga kunskaper om hur mjukvaran ska säkras.
-
Ladda elbilen rätt− och slipp oro för batteriet
Nyblivna och framtida elbilsförare oroar sig ofta för att batteriet ska ladda ur − eller att det tar tid att ladda. Men med rätt vanor behöver detta inte vara ett problem, enligt en studie från Chalmers.
-
Därför är olycksrisken högre med egen elsparkcykel
Små smidiga elsparkcyklar som köps för privat bruk kan ha sämre bromsförmåga jämfört med hyralternativen, som ofta har bättre prestanda. Skillnaderna kan leda till allvarliga konsekvenser vid en olycka, menar forskare på Chalmers som testat olika sparkcyklar.
-
Så kan olyckorna med epa-traktorer minskas
För att minska olyckorna med A-traktorer, i folkmun ofta kallade epa-traktorer, måste beteendet hos unga förare förändras. Polisens resurser måste också utökas. Det föreslås i en ny rapport.
-
Stölder gör att många lämnar cykeln hemma
Cykelstölder är så vanliga att många avstår från att cykla, på grund av en rädsla att bli av med cykeln. Det bromsar cyklandet som helhet, visar en ny rapport – som också föreslår åtgärder för att minska...
-
Delade elsparkcyklar – kul men inte så miljösmart som tänkt
Delade elsparkcyklar har framförts som ett miljövänligt komplement till kollektivtrafik och bilåkande. Men elsparkcyklar och elcyklar ersätter i huvudsak kollektivtrafik och gång, snarare än bilresor. Det framgår av en ny <a class="glossaryLink" ...
-
Nytt material kan hjälpa självkörande bilar i mörker
Material som finns i solceller kan användas som ljussensorer i elektronik. Upptäckten banar väg för mer tillförlitliga självkörande fordon, men också andra tekniska lösningar kopplade till mörkerseende.
-
Trafikforskare: Mer trängselskatt behövs
Skatt på bränsle är en viktig kassako för staten. Så varifrån ska staten få nödvändiga inkomster i framtiden när nästan alla lär susa fram i elbilar? Lösningen kan vara högre och utökad trängselskatt, enligt...
-
Lite buller räcker för att störa koncentrationen
Vår arbetsprestation blir sämre om vi utsätts för buller även med så låg ljudstyrka som 40 decibel. Det motsvarar vanligt bakgrundsljud i kontorsmiljöer och kök.