VTI

Full koll på cykeltrafiken
För att bättre kunna dimensionera och planera cykelvägar är det bra att kunna mäta cykeltrafiken. VTI:s nyutvecklade och...

Samhällsekonomisk analys av rundvirkestransporter med 90-tonslastbilar
En samhällsekonomisk analys i VTI rapport 758 visar hur de kostnader som rundvirkestransporter med lastbil ger upphov till skulle...

Kunskapen om förarstödssystem behöver bli bättre
Förarstödssystem som adaptiv farthållare, kollisionsvarnare, dödavinkelvarnare med flera blir allt vanligare i våra...

Unikt nationellt forskningscentrum för kollektivtrafik
Nu står det klart att VTI tillsammans med Lunds universitet och Malmö högskola kommer att leda ett nationellt forskningscentrum...

Så kan skolskjutsen bli säkrare
För att höja säkerheten i samband med skolskjuts är helhetsperspektivet viktigt. Det framgår av det europeiska projektet...

Utvärdering av nya hastighetsgräns-systemet – effekter på trafiksäkerhet och miljö
Inför hastighetsöversynen 2008 antog Trafikverket att höjd eller sänkt hastighetsbegränsning med 10 km/tim skulle ge en...

Ny metodik för att följa upp hastighetsutvecklingen i tätort utvecklas av VTI
På uppdrag av NTF ska VTI utveckla en metodik som kan användas för att följa upp hastigheten på kommunala gator i...

Bilister i mörker upptäcker inte cykelöverfarter i tid
Mörker ställer särskilt stora krav på god visuell trafikmiljö och tydlig information till trafikanterna. Utifrån...

Innovation, nytänk och ifrågasättande viktigt för transportforskningen
Regeringens proposition om investeringar i transportinfrastrukturen behandlar behovet av åtgärder och lämnar förslag till...

Forskningsprojekt testar tyngre och längre tåg
För första gången rullar ett extra långt tåg mellan Gävle och Malmö i det nya forskningsprojektet Elvis. Om...

Motorcyklister kör ofta för fort
Mellan 45 och 70 procent av motorcyklisterna i Sverige kör över gällande hastighetsgräns, beroende på vägtyp och...

Förbifart Stockholm – utvärdering av ett gestaltningsförslag för tunnel
Förbifart Stockholm är en ny vägförbindelse i form av en tunnel. Tunnelns inre utsmyckning kan väntas ha betydelse...

Processutvärdering av körkortsutbildning för EU-moped
2009 infördes ett nytt körkort för EU-moped och därtill en obligatorisk utbildning. Syftet med studien i VTI rapport 756, var...

VTI levererar virtuell modell av testanläggningen AstaZero
När den unika trafiksäkerhetsanläggningen AstaZero utanför Borås står klar 2014 kommer det att vara en av de...

Hur lågfrekvent buller påverkar personbilsförares sömnighet
Att sömnighet hos förare är en bidragande orsak till olyckor är idag välkänt. Det är mindre känt vilken...

Varför fortsätter en sömning förare att köra?
I VTI notat 32A undersöks hur lastbilsförare upplever, motarbetar och motverkar sömnighet i sin dagliga arbetssituation. Resultaten...