VTI
Ekonomiska styrmedel för en hållbar personbilstrafik leder till social ojämlikhet
De ekonomiska styrmedlen riktade mot personbilstrafik leder till att transportrelaterad social ojämlikhet och utsatthet ökar. Styrmedlen...
Säkerhetsrisker kopplat till däck, fälg och hjul
I VTI notat 29-2012 redovisas resultatet av en litteratursökning angående trafiksäkerhetseffekter kopplat till däck, fälg och hjul. Det...
Värdering av restidsbesparingar vid cykelresor
Trafikverket vill utveckla samhällsekonomiska kalkylmetoder för cykelåtgärder, bland annat för att kunna jämföra den samhällsekonomiska...
Vägmiljö och vegetation behöver anpassas för att minska viltolyckorna
Viltolyckor är ett stort problem som orsakar såväl dödsfall som fysiska och ekonomiska skador. De förebyggande åtgärder som idag görs mot...
Symboler i vägbanan borde standardiseras inom Norden
Forskare på VTI menar att det borde finnas utrymme för att standardisera symbolerna i vägbanan inom Norden. Detta skulle kunna ge ett mer...
Utvärdering av nya hastighetsgränssystemet – effekter på hastighet
Resultaten från en VTI-undersökning visar att den faktiska reshastigheten för personbil minskade med 3,6 km/tim när hastighetsgränsen sänktes...
Bilbältesanvändningen i Sverige 2011
VTI har observerat bilbältesanvändningen i ett antal mellansvenska städer sedan 1983. Då låg bältesanvändningen bland vuxna i baksätet på 10...
Ny nationell transportforskningsdatabas
I dagarna har en ny databas över pågående och nyligen avslutad svensk forskning inom transportområdet sett dagens ljus.
Gång som ett eget trafikslag när kommuner planerar
Det är viktigt att fotgängarfrågor kommer in tidigt i den långsiktiga och övergripande planeringen i kommunerna för att gångtrafiken ska öka...
Kartläggning av godstransporterna i Sverige
Regeringen har uppdragit åt Trafikanalys att redovisa ett kunskapsunderlag om hur godstransportsituationen ser ut i Sverige för olika trafikslag....
Drygt 30 procent använde cykelhjälm 2011 – nytt rekord
Sedan 1988 har VTI genomfört årliga observationsstudier av cyklisters hjälmanvändning på 21 orter i Sverige. Den sammanvägda genomsnittliga...
Lägre olycksrisk för långsamma bilister
Det finns en förhöjd risk att bli inblandad i en olycka när hastigheten ökar och risken ökar ju högre hastigheten är. Däremot finns det...
Modell ska hjälpa till att utveckla ny teknik för säkrare transportsystem
I ett nyligen avslutat EU-projekt, koordinerat av VTI, har forskare utvecklat och prövat en modell som ska kunna tillämpas på olika typer av...
Klart vilka projekt som inleder storsatsningen på väg- och järnvägsforskning
I höstas berättade VTI, KTH och Trafikverket att man under en femårsperiod satsar 200 miljoner kronor på forskning och utveckling inom väg och...
Varför lyckas kollektivtrafiken bättre i vissa regioner?
Forskare på VTI undersöker just nu varför vissa städer och regioner blir mer framgångsrika än andra när det gäller kollektivtrafiken. Tydliga...
Hur kan trafikledning och trafikinformation påverka miljöeffekter?
VTI tar sig an frågan i ett projekt som nyligen startat på uppdrag av Trafikverket. Målet är att ta fram en beräkningsmodell och en...