VTI
Mötesfria vägar säkrare – men slits snabbare
<p>Mötesfria vägar har reducerat dödsolyckorna med ungefär 80 procent. Nu visar en VTI-studie visar att mötesfria vägar...
För lite planering kring hållbara turistresor
<p>Turismen i Sverige ökar. Men planering kring hållbarheten i resandet hänger inte med. – Planeringsstödet och...
Ingen fara för uppmärksamheten cykla och sms:a samtidigt
<p>Cyklister som använder sin mobiltelefon under färd får godkänt i en ny studie. De flesta klarar att rikta uppmärksamheten...
Vi cyklar mer men inte fortare
<p>Cyklisterna har blivit fler, men trots det har medelhastigheten inte ökat. Hur fort vi cyklar påverkas av cykelvägens utformning,...
Olika cykeltyper kan ge olika skador vid fall
<p>De vanligaste cykelolyckorna är singelolyckor, och kan leda till allvarliga huvudskador. Genom att simulera omkullkörningar har...
Bättre körkortsutbildning till folket
<p>En VTI-studie visar att det behövs förändringar av förarutbildningen i Sverige. Forskarna föreslår bland annat nya...
Elfordon säkerhetsrisk vid olyckor
<p>Elfordon av olika slag är en del av trafiken idag och de ökar stadigt. Tekniken innebär nya faktorer att ta hänsyn...
Hög tid bereda väg för självkörande fordon
<p>Snart finns självkörande fordon på våra vägar. Men vi vet väldigt lite om konsekvenserna. – Trots att...
Hälften kör för fort i stan – risk för fler trafikolyckor
<p>För att färre ska dödas och skadas i trafiken behöver vi minska hastigheten på våra vägar. En årlig...
Så ska staten få barn att cykla mer – och säkrare
<p>Nyss presenterade infrastrukturministern en nationell cykelstrategi för att få barn att cykla mer. Utvecklingen är nämligen...
Få vuxna reser kollektivt på landsbygden
<p>Folk åker bil på landsbygden – kollektivtrafik används i mycket liten utsträckning. – Mönstret är...
Nyttan med mindre nivåskillnader
<p>Fallolyckor utom hus beror ofta på ojämna eller hala gatubeläggningar. En minskning av nivåskillnader i stadsmiljön...
Dödsolyckor med cyklister vanligast i korsningar
<p>I genomsnitt dör 25 cyklister om året i trafiken i Sverige, de flesta saknar hjälm. Större delen av dödsolyckorna skedde...
Koll på stolplängd i vägräcken ger bättre säkerhet
<p>Krockprover utförda av VTI visar att vägräckesstolpar bör ha ett nedstick i marken som är minst 1 meter. Dessutom...
Cykelsimulator undersöker cyklistens rörelser
<p>För att underlätta forskning om cykling, har Statens Väg- & Transportforskningsinstitut, VTI, startat ett projekt för att...
Svensk provtagare ska analysera damm på vägar i Norge och Finland
<p>Att kunna provta vägdamm är viktigt i arbetet för att minska halterna av farliga partiklar i vår omgivningsluft. Provtagning...