VTI
Mötesfria vägar säkrare – men slits snabbare
Mötesfria vägar har reducerat dödsolyckorna med ungefär 80 procent. Nu visar en VTI-studie visar att mötesfria vägar bryts ner snabbare än...
För lite planering kring hållbara turistresor
Turismen i Sverige ökar. Men planering kring hållbarheten i resandet hänger inte med. – Planeringsstödet och kunskapsnivån bland dem som är...
Ingen fara för uppmärksamheten cykla och sms:a samtidigt
Cyklister som använder sin mobiltelefon under färd får godkänt i en ny studie. De flesta klarar att rikta uppmärksamheten på det som är...
Vi cyklar mer men inte fortare
Cyklisterna har blivit fler, men trots det har medelhastigheten inte ökat. Hur fort vi cyklar påverkas av cykelvägens utformning, typ av cykel...
Olika cykeltyper kan ge olika skador vid fall
De vanligaste cykelolyckorna är singelolyckor, och kan leda till allvarliga huvudskador. Genom att simulera omkullkörningar har forskare på VTI...
Bättre körkortsutbildning till folket
En VTI-studie visar att det behövs förändringar av förarutbildningen i Sverige. Forskarna föreslår bland annat nya pedagogiska metoder, fler...
Elfordon säkerhetsrisk vid olyckor
Elfordon av olika slag är en del av trafiken idag och de ökar stadigt. Tekniken innebär nya faktorer att ta hänsyn till vid en...
Hög tid bereda väg för självkörande fordon
Snart finns självkörande fordon på våra vägar. Men vi vet väldigt lite om konsekvenserna. – Trots att teknikutvecklingen inom området sker i...
Hälften kör för fort i stan – risk för fler trafikolyckor
För att färre ska dödas och skadas i trafiken behöver vi minska hastigheten på våra vägar. En årlig mätning i tätort visar på att många...
Så ska staten få barn att cykla mer – och säkrare
Nyss presenterade infrastrukturministern en nationell cykelstrategi för att få barn att cykla mer. Utvecklingen är nämligen den motsatta –...
Få vuxna reser kollektivt på landsbygden
Folk åker bil på landsbygden – kollektivtrafik används i mycket liten utsträckning. – Mönstret är känt sedan tidigare, säger VTI:s Ivan...
Nyttan med mindre nivåskillnader
Fallolyckor utom hus beror ofta på ojämna eller hala gatubeläggningar. En minskning av nivåskillnader i stadsmiljön skulle minska antalet...
Dödsolyckor med cyklister vanligast i korsningar
I genomsnitt dör 25 cyklister om året i trafiken i Sverige, de flesta saknar hjälm. Större delen av dödsolyckorna skedde i kollision med fordon...
Koll på stolplängd i vägräcken ger bättre säkerhet
Krockprover utförda av VTI visar att vägräckesstolpar bör ha ett nedstick i marken som är minst 1 meter. Dessutom bör inte slänter anläggas...
Cykelsimulator undersöker cyklistens rörelser
För att underlätta forskning om cykling, har Statens Väg- & Transportforskningsinstitut, VTI, startat ett projekt för att bygga en...
Svensk provtagare ska analysera damm på vägar i Norge och Finland
Att kunna provta vägdamm är viktigt i arbetet för att minska halterna av farliga partiklar i vår omgivningsluft. Provtagning har gjorts under...