VTI

Transport på landsbygd kräver flexibla lösningar
För att lyckas med en god mobilitet i landsbygd krävs att ansvariga noga kartlägger målgrupper och deras behov, samordnar...

Mötesfria vägar säkrare – men slits snabbare
Mötesfria vägar har reducerat dödsolyckorna med ungefär 80 procent. Nu visar en VTI-studie visar att mötesfria vägar...

För lite planering kring hållbara turistresor
Turismen i Sverige ökar. Men planering kring hållbarheten i resandet hänger inte med. – Planeringsstödet och...

Ingen fara för uppmärksamheten cykla och sms:a samtidigt
Cyklister som använder sin mobiltelefon under färd får godkänt i en ny studie. De flesta klarar att rikta uppmärksamheten...

Vi cyklar mer men inte fortare
Cyklisterna har blivit fler, men trots det har medelhastigheten inte ökat. Hur fort vi cyklar påverkas av cykelvägens utformning,...

Olika cykeltyper kan ge olika skador vid fall
De vanligaste cykelolyckorna är singelolyckor, och kan leda till allvarliga huvudskador. Genom att simulera omkullkörningar har...

Bättre körkortsutbildning till folket
En VTI-studie visar att det behövs förändringar av förarutbildningen i Sverige. Forskarna föreslår bland annat nya...

Elfordon säkerhetsrisk vid olyckor
Elfordon av olika slag är en del av trafiken idag och de ökar stadigt. Tekniken innebär nya faktorer att ta hänsyn...

Hög tid bereda väg för självkörande fordon
Snart finns självkörande fordon på våra vägar. Men vi vet väldigt lite om konsekvenserna. – Trots att...

Hälften kör för fort i stan – risk för fler trafikolyckor
För att färre ska dödas och skadas i trafiken behöver vi minska hastigheten på våra vägar. En årlig...

Så ska staten få barn att cykla mer – och säkrare
Nyss presenterade infrastrukturministern en nationell cykelstrategi för att få barn att cykla mer. Utvecklingen är nämligen...

Få vuxna reser kollektivt på landsbygden
Folk åker bil på landsbygden – kollektivtrafik används i mycket liten utsträckning. – Mönstret är...

Nyttan med mindre nivåskillnader
Fallolyckor utom hus beror ofta på ojämna eller hala gatubeläggningar. En minskning av nivåskillnader i stadsmiljön...

Dödsolyckor med cyklister vanligast i korsningar
I genomsnitt dör 25 cyklister om året i trafiken i Sverige, de flesta saknar hjälm. Större delen av dödsolyckorna skedde...

Koll på stolplängd i vägräcken ger bättre säkerhet
Krockprover utförda av VTI visar att vägräckesstolpar bör ha ett nedstick i marken som är minst 1 meter. Dessutom...

Cykelsimulator undersöker cyklistens rörelser
För att underlätta forskning om cykling, har Statens Väg- & Transportforskningsinstitut, VTI, startat ett projekt för att...