Weta Digital som gör specialeffekter för ”Sagan om ringen” delar med sig av tips till studenter på Chalmers
Kring årsskiftet 2003/2004 utexamineras de första av de studenter från IT-universitetet i Göteborg som gått ett påbyggnadsprogram på ett och ett halvt år inom entertainment, design & technology.
Påbyggnadskurserna ges av Centrum för kunskapsbildning och kommunikation, CKK, som arbetar med utbildning, forskning och utveckling inom digitala medier och pedagogik på Chalmers. I programmet finns bland annat en specialkurs i digital filmproduktion. Här arbetar studenterna med manusskrivning, klippteknik och karaktärsgestaltning hos sina digitala figurer.
– Detta är en ovanlig kurs för en teknisk högskola och en spännande kombination av teknik och humaniora. Upplägget ger dessutom studenterna en inblick i och bättre förståelse för hur digital filmproduktion verkligen går till, i Sverige och andra länder, säger Thommy Eriksson, en av kursledarna på CKK.
Kursen är frivillig och fylldes snabbt när den gavs första gången under våren 2003. Intressanta gästföreläsare som producenten Joakim Hansson från Sonet-Film berättade om produktionen av Anders Nilssons senaste film ”Nya vågen” och Tomas Lundmark från SVT Väst talade om filmklippning. Lasse Svanberg, tidigare anställd på Svenska filminstitutet, föreläste om de nya möjligheter för filmdistribution som e-bio ger. Dessutom uppskattade studenterna särskilt de chat-sessioner som de hade med Weta Digital på Nya Zeeland som gör specialeffekterna till ”Sagan om ringen” och med The Walt Disney Company i Los Angeles och andra filmskapare i London och Sidney. Här gavs handfasta tekniska tips om hur digitala verktyg som t ex 3d-animation och compositing används. Tips som de sedan kunde utnyttja då de själva fick göra korta animerade filmer. Många av studenternas frågor handlade också om varför filmmakarna valt att göra på ett speciellt sätt, t ex för att skapa dimma och virtuella skådespelare. De fick också höra en del om hur arbetsmarknaden ser ut, vilken utrustning de kommersiella företagen använder och vad ett företag som arbetar med animerad film förväntar sig att de skall ha med sig i kunskapsbagaget om de vill arbeta i branschen.
De deltagande företagen fick i gengäld en inblick i vilken kunskapsnivå de svenska studenterna har och fick samtidigt möjlighet att skapa lite goodwill för sig själva.
Kontaktinformation
Ytterligare information:
Thommy Eriksson, Centrum för kunskapsbildning och kommunikation, Chalmers tekniska högskola, Göteborg, tel 031 772 8562, e-post: thommy@ckk.chalmers.se