KTH Racing premiärvisar ny formelbil
På fredag 20 maj presenterar och provkör KTH Racing sin nya formelbil för första gången. Bilen som är framtagen av 60 studenter från olika program på KTH innehåller teknik och kommunikationssystem av absolut toppklass.
Årets bil är lättare, starkare och snyggare än fjolårets bil och till stora delar tillverkad i kompositmaterial för att spara vikt. Bland annat har den traditionella stålramen ersatts med en så kallad kolfibermonocoque, vilket betyder att bilen istället för en bärande ram har en enda bärande enhet i kolfiber. Pad-växling, ett växelhandtag bakom ratten som styr en dator som i sin tur sköter växlingarna, ger snabbare och exaktare uppväxlingar.
Bilen har också ett mycket avancerat antispinnsystem samt en dator som loggar alla händelser på bilen och kontinuerligt skickar data trådlöst till depån för analys. Ytterligare en nyhet är en så kallad Launch Control, ett system där datorn sköter hela starten, växlingar och antispinn – föraren behöver bara trycka på gasen och styra. Motorn, en fyrcylindrig turboladdad motor på 600 kubikcentimeter, är en vidareutveckling från förra året.
KTHR2 som den nya bilen heter började byggas i september förra året för att vara klar till Formula Student-tävlingarna i England i sommar. Vid förra årets tävlingar, med ett femtiotal deltagande lag, slutade KTH Racing på fjärde plats – den bästa placeringen någonsin för en nykomling. Målsättningen är att hamna på prispallen vid årets tävlingar.
KTH Racing engagerar ett sextiotal studenter och doktorander vid KTH. Alla med spetskompetens inom olika områden, vilket gör att den absolut främsta tekniken i alla avseenden kan användas i bilen. De senaste motorsimuleringskunskaperna sammanfogas med rykande färsk forskning på fordonsdynamik samtidigt som den perfekta avvägningen av vikt och hållfasthet tas fram av experter inom lättkonstruktion. Det gör KTH Racing till ett stall med stora kunskaper inom alla områden som behövs för att bygga en bil som går fort – riktigt fort.
Tävlingen Formula Student
Formula Student är en praktisk ingenjörstävling som går ut på att från grunden konstruera och tillverka en ensitsig racerbil enligt ett internationellt reglemente. Själva tävlingen avgörs genom ett poängsystem där man maximalt kan få 1 000 poäng. Poäng ges för bland annat design/konstruktion, ekonomi, väggrepp, acceleration samt för ett uthållighetslopp.
Tävlingar i Stockholm
I September 2005 kommer Baltic Open anordnas i Stockholm, varvid konkurrenterna från Chalmers, Luleå, Helsingfors samt Tyskland och England kommer bjudas in för att mäta sina krafter under krävande tävlingar.
Tid: Fredag 20 maj, kl.9.30 – 16.00
Plats: KTH Campus Valhallavägen, Brinellvägen 64
Kontaktinformation
Kontaktperson: Erik Bråkenhielm, 0739 – 60 50 23, erik@kthracing.se
CAD-bild på årets bil: http://www.kth.se/aktuellt/press/pressmeddelanden/bilder/kth_racing_2005.jpg