Genombrott för akustiksimulering – hör skillnad mellan trä och betong i datorn
Ett nytt verktyg för akustiksimulering i byggnader ger helt nya möjligheter att arbeta med modeller i datorn. Programmet gör det möjligt att flytta en vägg eller byta ett material under pågående simulering och direkt höra hur det förändrar ljudbilden. Det nya verktyget, som har tagits fram av ett forskarteam lett av KTH och Interactive Institute, öppnar helt nya möjligheter även för spelindustrin.
Hittills har akustiksimulering krävt ett ganska stort mått av manuellt arbete. För att ändra förutsättningarna har man varit tvungen att manuellt göra ändringar av till exempel form och material inför varje ny simulering.
Det nya verktyget tar automatiskt bort detaljer som inte påverkar ljudmiljön och förenklar komplexa delar automatiskt. Man kan också kontinuerligt förändra miljön under en pågående simulering. Hemligheten bakom dessa funktioner är avancerade algoritmer och förenklingar i simuleringsprocessen.
– För första gången kan man nu vandra runt i en relativt komplex byggnad och samtidigt lyssna på akustiken, säger Gert Svensson, forskare på KTH och projektledare för Uni-Verse.
Det nya programmet, UVAS – Uni-Verse Acoustic Simulator, har tagits fram inom EU-projektet Uni-Verse där man arbetar med ett nytt protokoll för 3D-tillämpningar som i likhet med operativsystemet Linux bygger på öppen källkod. Ljuddelen av projektet har till större delen gjorts vid Interactive Institute och Tekniska Högskolan i Helsingfors.
Ett direkt användningsområde för det nya verktyget, som presenteras vid en stor europeisk IT-mässa i Helsingfors i dag, är i arbetet med ljudmiljöer vid byggprojekt. En arkitekt kan nu enkelt samarbeta med en akustikkonsult och tillsammans lätt flytta en vägg eller ändra ett material och direkt höra resultatet.
Liksom övriga verktyg som utvecklas inom Uni-Verse kan det nya akustiksimuleringsprogrammet använda en 3D-modell från ett vanligt CAD-program. Det är också kompatibelt med många av de system för Virtual Reality som används inom spelindustrin.
– UVAS kan användas för 3D-ljud och för akustisk simulering i många av de VR-program och spelmotorer som används i dag. Dagens program har mycket enkelt ljud och ingen akustiksimulering säger Peter Lundén forskare vid Interactive Institute.
Partners i Uni-Verse: KTH, Interactive Institute, Stockholm, Fraunhofer-institutet, Tyskland, Blender Foundation, Holland, Tekniska Högskolan i Helsingfors, Minusplus, arkitektfirma i Ungern samt Paregos Mediadesign, Stockholm
Kontaktinformation
Kontakt:
Koordinatorer:
Gert Svensson, KTH, +46 8 790 7884, gert@pdc.kth.se
Peter Becker, Interactive Institute, peter.becker@tii.se, +46 70 710 4453
Ljudspeciallister:
Lauri Savioja, Tekniska Högskolan I Helsingfors, Lauri.Savioja@tkk.fi, +358 50 590 5209
Peter Lundén, Interactive Institute, plu@tii.se, +46 70 733 94 13