Artikel från Skogforsk

Den här artikeln bygger på ett pressmeddelande. Läs om hur redaktionen jobbar.

19 november 2007

Mindre CO2-utsläpp med En Trave Till

I ett nytt forskningsprojekt ska Skogforsk, Vägverket, skogsbruket, fordonstillverkare och åkeriföretag undersöka möjligheten att öka lastvolymen på svenska virkesfordon på utvalda vägar. Minskade koldioxidutsläpp, lägre transportkostnader, mindre vägslitage och ökad trafiksäkerhet är några förväntade effekter.

– Kraven på virkestransporter med låga koldioxidutsläpp har accentuerats. Samtidigt har skogsbrukets transportkostnader ökat stadigt med 1-2 procent per år de senaste tio åren. Enbart bränslekostnaden utgör idag hela 35 procent av transportkostnaden, säger Claes Löfroth, forskare på forskningsinstitutet Skogforsk.
Effekterna av att lasta fordonen med ytterligare en virkestrave och tänkbara tekniska lösningar ska studeras.
– Hypotesen är att vi med en trave till kan sänka transportkostnaderna och minska bränsleförbrukningen och koldioxidutsläppen. Dessutom beräknas trafiksäkerheten öka, eftersom antalet tunga fordon på vägarna minskar, säger Claes Löfroth.
Ulric Långberg på Sveriges Åkeriföretag ser positivt på projektet. En av anledningarna är åkerinäringens stora rekryteringsbehov och svårigheten att få tag på förare.
– Med en trave till på virkesfordonen kan vi bibehålla transportvolymen trots förarbristen, säger han.
Staffan Thonfors, transportdirektör på Skogsindustrierna, tror att fordon som kan lasta större volym är en del av skogsbrukets framtida transportsystem.
– Lastbilen kommer alltid att vara nödvändig för transport av virkesråvara. Ökade transportpriser måste kunna mötas med effektiviseringar av fordon och intelligenta logistiklösningar, samtidigt som utsläppen per transporterad kubikmeter minskar till ett minimum, säger han.

Fakta En Trave Till (ETT)

* ETT är ett treårigt projekt som undersöker möjligheterna att uppnå högre energieffektivitet och minskade transportkostnader genom att öka nyttolasten på vägar som är lämpliga för detta och där alternativa konkurrerande transportslag saknas.
* I projektet deltar Skogforsk, Vägverket, skogsföretag, Skogsindustrierna, Sveriges Åkeriföretag, fordonstillverkare och påbyggare samt Riksförbundet Enskilda Vägar.
* ETT-projektet ingår som en del i forskningsprojekt ”Gröna bilen”, som drivs i samarbete mellan staten och fordonsindustrin.
* Inledningsvis utförs teoretiska beräkningar och analyser av olika fordonskombinationer. Därefter görs tester i praktisk drift på vissa vägar i pilotprojekt i olika delar av landet.

Kontaktinformation
Lennart Rådström, forskningschef, Skogforsk. Tel: 018-18 85 50, 070-515 85 50
Ulric Långberg, Sveriges Åkeriföretag. Tel: 070-347 50 65
Johan Lang, Vägverket. Tel: 0243-756 25, 070-549 56 25
Anna Franck, pressansvarig, Skogforsk. Tel: 018-18 85 88, 076-128 85 88

Nyhetsbrev med aktuell forskning

Visste du att robotar som ser en i ögonen är lättare att snacka med? Missa ingen ny forskning, prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Jag vill prenumerera