Världsberömt golv sätter personen i centrum
The Omnidirectional floor skapades för att träna militärer. Brittiskt TV har gjort produkten världsberömd. ”Golvet” är ett resultat av svensk forskning, utförd av Daniel Johansson vid Högskolan i Skövde, Örebro universitet och företaget MSE Weibull
The Omnidirectional floor skapades för att träna militärer. Brittiskt TV har gjort produkten världsberömd. ”Golvet” är ett resultat av svensk forskning, utförd av Daniel Johansson vid Högskolan i Skövde, Örebro universitet och företaget MSE Weibull.
En grupp markstridssoldater övar i en stridsfordonssimulator. På given order öppnar de en dörr och kliver ut i en virtuell miljö. Där kan de röra sig fritt och utföra olika uppdrag. Många arméer runt om världen önskar sig en simulator där det går att öva på det här sättet. Men för att simuleringen ska fungera måste soldaterna röra sig på en yta som översätter deras rörelser i det fysiska rummet till rörelser i den virtuella världen. Fram till idag har golv som klarar detta varit gigantiskt dyra och stora.
The Omnidirectional floor
Nu finns en relativt billig och storleksmässigt hanterbar lösning på problemet ovan. Lösningen kallas The Omnidirectional floor och är utvecklad av Daniel Johansson, industridoktorand vid Högskolan i Skövde, Örebro universitet och företaget MSE Weibull.
Daniel hittade fram till lösningen genom att renodla de funktioner som ett golv av den här typen måste ha.
– Jag kom fram till att golvet egentligen bara ska klara två grundläggande krav: Det ska tillåta en person att gå i alla riktningar och med tiden ta personen tillbaka till centrum. Det är just dessa två krav som The Omnidirectional floor uppfyller, säger Daniel Johansson.
16 trianglar
The Omnidirectional floor består av 16 trianglar gjorda av metallrullar, tillsammans bildar trianglarna en cirkel. Ett motordrivet band under trianglarna snurrar på metallrullarna. En person som står still på golvet kommer därför att åka tillbaka mot golvets centrum. Om personen istället springer på golvet ökar rullarnas hastighet ju längre från golvets centrum personen kommer.
– Till golvet används ett trackingsystem som håller reda på var en person befinner sig på ytan och styr hastigheten på rullarna, säger Daniel Johansson.
Ett berömt golv
Daniel Johanssons golv har redan nått internationell uppmärksamhet. The Gadget Show i brittiska Channel 5 använde sig av golvet när de byggde den ultimata simulatorn för datorspelet Battlefield 3. En trailer från programmet på youtube och har idag visats över 3 miljoner gånger.
Det är storleken och kostnadseffektiviteten som gör Daniel Johanssons uppfinning unik. Det finns andra tekniska lösningar som utför ungefär samma sak som The Omnidirectional floor. Den mest avancerade finns på Max Planck-institutet i Tyskland.
– Det golvet är stort som en gymnastiksal och kostar flera tiotals miljoner, berättar Daniel Johansson.
Disney
Daniel Johansons doktorsavhandling resulterade i en konkret produkt som går att köpa. Golv, trackingsystem och dator för styrning går lös på 110 000 euro. Även om golvet ursprungligen utvecklades för att träna militär personal har företag från andra områden än det militära visat sitt intresse för produkten.
– När vår demonstrator är klar ska folk från Disney komma hit och testa. De vill undersöka om golvet skulle kunna gå att använda i deras temaparker. Dessutom har företag som arbetar med rehabilitering hört av sig och är intresserade, avslutar Daniel Johansson.
Daniel Johansson är 31 år och uppvuxen i Älmhult. Sin forskarutbildning har han fått vid Örebro universitet och Högskolan i Skövde där han varit knuten till företagsforskarskolan RAP. Han arbetar idag på företaget MSE Weibull i Älmhult.
Daniel Johansson disputerade den 10 februari 2012 med avhandlingen:Convergence in mixed reality-virtuality environments: facilitating natural user behavior