Elektriskt solvindssegel ett steg närmare målet
För drygt ett år sedan började en forskargrupp att arbeta med en viktig del till en finsk uppfinning – ett elektriskt solvindssegel för färd mellan planeter. Nu finns en prototyp som testats och visat sig fungera framgångsrikt.
– Vi är glada och stolta att nu ha demonstrerat att enheten, som var krävande nog att konstruera, verkligen gick att tillverka och att den uppfyller de hårda krav som ställts, så att den unika solsegelsfarkosten kan realiseras, säger Greger Thornell, vid Ångström Space Technology Center, ÅSTC, Uppsala universitet, som arbetat med projektet tillsammans med kollegorna Johan Sundqvist och Sven Wagner.
Det elektriska solseglet är ett helt nytt koncept för rymdfärder mellan planeter där tunna, elektriskt laddade trådar som spänns ut i en milsvid ekerformation används. Trådarna fångar upp energi från solvindens snabba och laddade partiklar och fordrar därför inget bränsle. Ett fullskaligt segel beräknas väga 100-200 kg och generera en kontinuerlig dragkraft på en Newton, vilket ger ett snabbt och billigt tillträde till solsystemet.
Tekniken utvecklas i EU-projektet ESAIL vars huvudsyfte är att konstruera, tillverka och utvärdera laboratorieprototyper av seglets nyckelkomponenter.
Nu när prototypen till den enhet, som sitter längst ut på varje trådformig eker och ska hjälpa till att hissa seglet och kontrollera riggen under färd, har tillverkats och testats framgångsrikt, har ett viktigt steg tagits. I mycket är denna enhet autonom. Den har dessutom många av en konventionell satellits funktioner: radiokommunikation, kraftförsörjning, raketdriven attitydkontroll, dator och ett temperaturregleringssystem. Men den väger bara ungefär ett halvt kilo och måste kunna verka över ett stort område från jorden till det yttre asteroidbältet.
I projektet deltar även Nanospace AB, Uppsala; Alta S.p.A, Pisa, Italien; DLR-Bremen, Tyskland och Tartu University, Estland. ESAIL-projektet leds Meteorologiska institutet i Finland, där det elektriska seglet uppfanns.
Läs tidigare pressmeddelande om projektet [Ref 1].