Artikel från Karlstads universitet

Den här artikeln bygger på ett pressmeddelande. Läs om hur redaktionen jobbar.

I samband med Black Friday och jul samlas många människor i butiker och andra fysiska mötesplatser. För att kunna hantera detta under pandemin är det viktigt att förstå vad som lockar människor dit, och förbereda sin verksamhet utifrån detta, menar forskare vid Karlstads universitet.

Sedan i våras har människor uppmanats till social distans på grund av pandemin. Många har varit helt isolerade från sin omvärld då man jobbat hemifrån, handlat via nätet och slutat gå till gymmet. Allt fler är ensamma och mår dåligt.

– Fysiska mötesplatser som butiker, restauranger och träningslokaler är platser där människor kan handla, äta och träna. Det är också platser där människor kan mötas och umgås med andra människor, skapa nya kontakter, hitta nya vänner eller kärlek och har stor betydelse för människors välmående, säger Pernille K. Andersson, forskare och lektor i psykologi vid CTF, Centrum för tjänsteforskning, Karlstad universitet, som bland annat studerat människors beteenden och vikten av fysiska mötesplatser.

Människor är i grunden sociala och söker efter olika sätt att umgås med andra människor, vilket kan vara en förklaring till varför det är så svårt att minska smittspridningen, menar Pernille K. Andersson. Människor dras till fysiska platser, restriktioner till trots, då behovet av mänsklig kontakt är starkare än rädslan för att smittas eller smitta andra.

Viktigt med väl genomtänkta fysiska mötesplatser

Det är viktigt att handlare, tjänsteleverantörer och andra aktörer kopplade till fysiska mötesplatser har en förståelse för människors drivkrafter och beteende så att man är förberedd.

– Behovet av mänsklig kontakt kommer inte att minska på grund av en pandemi, tvärtom. Vi ska inte se det som att vi ska distansera oss socialt, utan det blir viktigt att kunna hantera fysisk distansering och ökade krav på hygien och säkerhet så att besökare inte riskerar att smittas eller smitta andra, säger Pernille K. Andersson.

Fokusera på andra värden

Hon uppmanar också handlare och andra aktörer att tänka till. I stället för att fokusera på att locka kunder till butiker, exempelvis genom sänkta priser, kanske man i år ska fundera på andra värden för kunden. Ge kunderna möjligheten att få känna att man befinner sig i ett socialt sammanhang, även om man inte befinner sig på den fysiska platsen.

– Fysiska butiker skulle kunna ha en virtuell butik där man, förutom att titta på olika produkter, också kan se och interagera med andra kunder. Varför inte låta kunder shoppa tillsammans digitalt, kanske genom att en boka en zoom-tid för att gemensamt besöka en e-butik. I dessa tider är digitala verktyg ett viktigt hjälpmedel för butiker och andra mötesplatser, det gäller bara att vara kreativ och förstå vilka behov kunden har och försöka anpassa tjänster utifrån dessa, säger Pernille K. Andersson.

Kontakt:

Pernille K. Andersson, lektor i psykologi vid CTF, Karlstads universitet, pernille.k.andersson@kau.se

Senaste nytt

Nyhetsbrev med aktuell forskning

Visste du att robotar som ser en i ögonen är lättare att snacka med? Missa ingen ny forskning, prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Jag vill prenumerera