Det är snarare en son än en dotter som driver ett familjeföretag vidare. Men preliminära resultat från en studie visar att om en dotter tar över som ledare går verksamheten bättre.
Enligt en ny studie från Högskolan i Jönköping är det betydligt vanligare att en son tar över ett familjeföretag.
Forskarna har använt ett register med cirka 8000 familjeföretag från hela Sverige och över olika branscher. Föräldrarna var gemensamma ägare och hade minst en dotter och en son.
360 av de undersökta företagen togs över av ett av barnen. Endast 18 procent av efterträdarna var en dotter.
– Det vi ser tydligt är att det är mycket vanligare att söner tar över ett familjeföretag än döttrar. Samtidigt pekar data också på att om modern är vd i företaget, är det mer troligt att övertagandet är mer jämställt när det gäller kön, säger Lucia Naldi, professor i företagsekonomi.
Verksamheten går bättre när döttrar tar över
Forskargruppen vid Centre for Family Entreprenurship and Ownership, CeFEO, tittade också på likartade företag och jämförde deras ekonomiska resultat efter en sons respektive dotters övertagande. Ett preliminärt resultat pekade då på att verksamheten faktiskt gick bättre under en dotters ledning än under en sons.
– Vi behöver titta lite mer på det här, men det vi sett hittills är väldigt intressant. Baserat på annan forskning som bedrivs vid CeFEO vet vi att kvinnor ofta har högre kvalifikationer och mer erfarenhet än män innan de söker en vd-tjänst. Det kan förklara varför döttrarna presterar bättre än sönerna, och att företaget går bättre, när de väl axlat rollen, säger Lucia Naldi.
Tar längre tid att bli vd
Studien visar även att det i genomsnitt tar fyra-fem år längre för döttrar än söner att nå en vd-position. Men väl där är döttrar ofta mer accepterade som vd än kvinnor i liknande positioner inom icke-familjeföretag.
–Tidigare forskning vid CeFEO har visat att det är lättare för kvinnliga vd:ar som tar över ett familjeföretag att bli accepterade och att få stöd än för kvinnliga vd:ar i icke-familjeföretag som ofta upplever ett visst motstånd i samband med utnämningen. Vi tror att det förtroende som anställda och intressenter har för ägaren i föräldragenerationen ofta överförs till barnen, säger Karin Hellerstedt, biträdande professor i företagsekonomi.
Viktigt budskap till familjeföretag
Just nu har studien en kvantitativ ansats, men enligt Karin Hellerstedt vill gruppen även bedriva kvalitativ forskning, som fallstudier, för att även få med perspektiv från barn till familjeföretagare. Forskarna vill också titta på regionala skillnader eller hur generationsskifte sker inom olika branscher.
Men även detta första projekt har ett viktigt budskap till familjeföretag. Den etablerade synen att söner tar över företaget behöver ifrågasättas, menar forskarna.
– Familjeföretagare behöver titta på sina döttrar och se att det finns mer kompetens där än de tror, säger Karin Hellerstedt.
Studien Generationsskifte i familjeföretag i Sverige är ännu inte publicerad.
Kontakt
Lucia Naldi, professor i företagsekonomi vid Högskolan i Jönköping, lucia.naldi@ju.se