Sexualundervisningen på högstadiet behöver breddas med fler representationer av sådant som intersexuella variationer och asexualitet. Lärare behöver också välkomna och ta tillvara på oväntade kommentarer från eleverna, enligt en ny avhandling.
Hannele Junkala, lärarutbildare på Högskolan Dalarna, har analyserat sexualundervisningens innehåll i fem biologiböcker för högstadiet. Hon har också gjort observationer i klassrummen hos tre biologilärare i årkurs åtta.
Intersex och asexualitet
Hennes avhandling visar att sexualundervisningen har kommit en bit på väg i att spegla samhällsförändringar när det gäller samkönade relationer och transpersoner. Dock behövs ytterligare nyanser, menar hon.
Något som knappt syns i sexualundervisningen, till exempel, är intersex. Det är ett paraplybegrepp för mer än 40 könsvariationer utifrån olika kombinationer av kromosomer, inre och yttre könsorgan.
– I böckerna saknas även asexualitet, en sexuell läggning som innebär att en sällan eller aldrig upplever sexuell attraktion, säger Hannele Junkala.
Flersamma relationer, alltså relationer bestående av fler än två vuxna, förpassas i de få förekommande exemplen i läromedlen till länder långt borta, visar avhandlingen också. Det trots att sådana relationer finns även i Sverige.
Oväntade inspel kan skapa engagemang
I klassrumsundervisningen uppstår ibland också spänningar som lärare har att balansera, enligt avhandlingen. Det kan till exempel handla om transfobiska uttalanden som går stick i stäv med skolans värdegrund om att inte kränka människor utifrån könsidentitet.
– Under mina klassrumsbesök observerade jag hur lärare kunde använda sådana spänningar för att utmana fördomar och heteronormativa antaganden. Särskilt intressant var lärares hantering av oväntade inslag i klassrummet, säger Hannele Junkala.
Bland annat förekom att elever nämnde begrepp som cum, nut och NNN.
Nut och NNN, vad är det?
“Nut” är ett engelsk slanguttryck för manlig ejakulation.
NNN, “No Nut November“, är en internetutmaning som handlar om att deltagare avstår från onani och orgasmer under november månad. Utmaningen uppstod i början av 2010-talet och växte i popularitet på sociala medier under och efter 2017.
Källor: Wikipedia.
– Ibland förbisåg läraren det, men när det oväntade istället fångades upp uppstod ett engagemang och diskussioner bland eleverna som bidrog till nytt innehåll i sexualundervisningen, säger Hannele Junkala.
Handlar om att förebygga kränkningar
Slutsatserna är att sexualundervisningens innehåll behöver utmanas och breddas.
– Ytterst handlar det om att förebygga kränkningar och mobbning genom att främja en sexualundervisning med möjligheter till igenkänning för alla elever, säger Hannele Junkala.
Läs också: Unga känner press att dela nakenbilder
Avhandling:
Balansakter – kroppar, sexualiteter och det oväntade: kritiska och didaktiska perspektiv på sexualundervisning inom biologiämnet, Umeå universitet.
Kontakt:
Hannele Junkala, doktorand vid Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik, samt Genusforskarskolan, Umeå universitet
hannele.junkala@umu.se