Spel hjälpte elever att granska nyheter
PedagogikArtificiell intelligensMedia och kommunikationSociala medierI myllret av inlägg på sociala medier är det inte alltid lätt att avgöra om informationen är korrekt och trovärdig. Men genom att använda ett datorspel blev gymnasieelever bättre på att skilja mellan pålitliga och vilseledande nyheter. Det visar en studie vid Uppsala universitet.
Forskare har låtit drygt 500 elever från olika gymnasieprogram undersöka effekterna av datorspelet Bad News. I spelet tar deltagarna rollen som spridare av vilseledande nyheter. Det är första gången spelet, som skapats för forskning och undervisning, har testats i klassrumsmiljö.
Bättre på att identifiera fejkade nyheter
Eleverna i studien spelade antingen individuellt, i par eller i hela klassen med en gemensam poängtavla. Alla tre sätt hade lika goda effekter.
– Eleverna förbättrade sin förmåga att identifiera manipulativa tekniker i sociala medieinlägg och skilja på pålitliga och vilseledande nyheter, säger Thomas Nygren som är professor i didaktik vid Uppsala universitet.
Det här är ett viktigt steg för att ge ungdomar verktyg att navigera i en värld fylld med desinformation, menar han.
– Vi behöver alla bli bättre på att identifiera manipulativa strategier – så kallad prebunking – eftersom det är nästan omöjligt att med blotta ögat avslöja till exempel deep fake och annan AI-genererad desinformation, säger Thomas Nygren.
Ger insikter till lärare
Studien visade också att elever som redan hade en positiv inställning till trovärdiga nyhetskällor var bättre på att urskilja desinformation. Många elever förbättrade också sina bedömningar av trovärdighet och hade mer kvalificerade motiveringar för hur de kunde identifiera manipulativa tekniker.
Forskarna kunde även se att tävlingsinslag i spelet gjorde att intresset och behållningen blev högre.
Studien bidrar med insikter för lärare om hur seriösa spel kan användas i formell undervisning för att främja medie- och informationskunnighet, enligt forskarna.
– Det finns en tro på att spelifiering kan förstärka lärandet i skolan. Men våra resultat visar att mer spelifiering i form av tävlingsmoment inte nödvändigtvis gör att eleverna lär sig mer – men det kan uppfattas som mer kul och intressant, säger Thomas Nygren.
Vetenskaplig studie:
Bad News in the civics classroom: How serious gameplay fosters teenagers’ ability to discern misinformation techniques, Journal of Research on Technology in Education.