Himlakropp kretsar runt en annan planet.
Konstnärlig gestaltning av en exoplanet. Bild: ESO/M. Kornmesser
Artikel från forskning.se

Forskare vid Lunds universitet har upptäckt en speciell exoplanet. Den sticker ut genom sina vobblande rörelser i omloppsbanan. Det mystiska rörelsemönstret tyder på att planetsystem kan vara mer komplexa än vad forskare tidigare trott.

Den nyupptäckta exoplaneten har döpts till TOI-1408c och befinner sig 455 ljusår från jorden. Den har en massa som motsvarar åtta jordklot och kretsar mycket nära en gasjätte med namnet TOI-1408b.

När astronomerna började granska de båda planeterna och dess stjärna blev de förbryllade. Den lilla planeten har ett säreget sätt att röra sig i sin omloppsbana. Samspelet mellan de båda planeterna och stjärnan kan liknas vid en rytmisk dans.

Utmanar teorier om planetsystem

Studien, som letts från Lunds universitet, visar att planetsystem kan vara betydligt mer komplexa än vad forskarna tidigare trott.

– Den lilla planeten har ett mycket ovanligt beteende i sin omloppsbana, och visar stora variationer i tidpunkten för när den passerar framför sin stjärna, vilket är något vi vanligtvis inte ser. Den lilla planetens existens utmanar befintliga teorier om bildandet och stabiliteten av planetsystem, säger Judith Korth som är astrofysiker vid Lunds universitet.

Mer om exoplaneter

Exoplaneter är planeter som befinner sig i andra solsystem än vårt eget. Den första bekräftade upptäckten gjordes 1995. Därefter har över 5 000 exoplaneter registrerats.

Forskarnas upptäckt av TOI-1408c gjordes med med hjälp av Nasas rymdfarkost TESS. Den sköts upp 2018 och har sedan dess observerat över 7 000 potentiella exoplaneter.

Upptäckten av en liten planet mellan en stjärna och en stor gasjätte är sällsynt. Fyndet kan hjälpa forskarna att förstå mer om hur planeter bildas i andra solsystem.

– Våra resultat kommer att hjälpa forskare att lära sig mer om hur planeter bildas och hur de beter sig när de är mycket nära varandra, särskilt i system med gigantiska planeter, säger Judith Korth.

Förutom Lunds universitet har ett 50-tal universitet och organisationer medverkat i studien.

”TOI-1408: Discovery and Photodynamical Modeling of a Small Inner Companion to a Hot Jupiter Revealed by Transit Timing Variations, The Astrophysical Journal Letters.