Två ungdomar tittar på datorskärmar.
Artikel från forskning.se

Skolelever har bristande kunskaper om matens miljöpåverkan, enligt ämneslärare som besvarat en enkät. Därför lanserar nu forskare vid SLU ett datorspel som kan användas i undervisningen.

Drygt 40 procent av ämneslärare på högstadiet och gymnasiet upplever att eleverna har begränsade kunskaper inom mat- och miljöfrågor. Det visar enkät som gjorts på uppdrag av forskare vid Sveriges lantbruksuniversitet.

I enkätsvaren framgår också att många lärare tar upp frågor om matens miljöpåverkan i undervisningen, något som stärker kunskaperna.

Mat är en del av elevernas vardag och ger en bra ingång till de stora frågorna om självförsörjningsgrad, klimat och biologisk mångfald, säger Christina Lundström, forskare vid Sveriges lantbruksuniversitet, SLU.

För att förbättra kunskaperna om matens miljöpåverkan lanserar nu SLU ett digitalt spel med namnet KliMATspelet.

Datorspel utgår från forskning

I datorspelet, där materialet utgår från aktuell forskning, ska eleverna kunna experimentera med olika utmaningar, strategier och lösningar kopplade till klimat, biologisk mångfald och livsmedelsförsörjning.

– Det unika med spelet är att vi tar upp flera viktiga samhällsmål och konflikter mellan dem. Spelet ska ge ungdomar kompetens att hantera komplexa frågor som är avgörande för framtiden. Här får eleverna utmaningen att själva undersöka vad som krävs för att producera den mat vi behöver i Sverige, säger Christina Lundström.

Komplement till undervisning

Forskarna menar att digitala spel kan vara effektiva verktyg för en upplevelsebaserad inlärning och bli ett komplement till den vanliga undervisningen.

– Idag har endast var fjärde lärare provat digitala spel i undervisningen, så det finns potential att öka. Vår undersökning visar att ämneslärarna menar att det behövs tillförlitliga kunskapskällor och vi ser också att 75 procent av lärarna visar ett stort intresse för att använda spelet, fortsätter Christina Lundström.

Mer om datorspelet

KliMATspelet är kostnadsfritt och vänder sig till lärare och elever på högstadiet eller gymnasiet.

Spelet handlar om att balansera produktion och konsumtion av livsmedel för att målen för svensk självförsörjningsgrad ska nås och samtidigt ta hänsyn till klimat och biologiska mångfald.

Spelet har utvecklats av forskare vid SLU. Även lärare har bidragit till innehållet och säkerställt kopplingen till skolans kursplaner.

Spelet är tillgängligt från den 26 september 2024 och finns på webbplatsen www.klimatspelet.se

Enkätundersökningen gjordes på uppdrag av forskare under våren 2024. 560 ämneslärare inom naturkunskap, biologi och geografi på gymnasiet och högstadiet besvarade frågorna i enkäten.