Ny teknik, som sociala medier, blir alltmer självklara inslag i barn- och ungdomsböcker. Men i böckerna framställs tekniken ofta som farlig.
– Det är påtagligt att det finns en negativ bild av tekniken, säger forskaren Jakob Olsson vid Karlstads universitet.
Jakob Olsson, nybliven doktor i litteraturvetenskap vid Karlstads universitet, har i sin avhandling undersökt 249 barn- och ungdomsböcker, utgivna från 2000 till 2019. Fokus har varit på skildringar av ny teknik – som ofta skildras som något hotfullt.
När barn- och ungdomsböcker tar upp sociala medier, till exempel, handlar det ofta om framför allt unga flickor som blir utsatta för hemska saker. Finns tv-spel med i en berättelse kan den handla om att någon spelar för mycket och vill ta sig ur spelandet.
Stort fokus på faror
Det finns en spänning i gestaltningarna, där möjligheter och risker hela tiden ställs mot varandra, säger Jakob Olsson.
– Samtidigt som unga människor behöver omfamna det digitala för att bli väl fungerande, digitala medborgare är det viktigt att de håller tekniken på armlängds avstånd för att undvika dess potentiellt negativa effekter. En stor del av de ungas liv framställs alltså i litteraturen ofta som något hotfullt.
– De problematiserande berättelserna väger helt klart över, och ofta går det mot ganska extrema historier.
Vuxnas syn i böckerna
Något som är intressant med barn- och ungdomslitteratur är att den skrivs av vuxna för barn och ungdomar, säger Jakob Olsson.
– Barn- och ungdomslitteratur är ju vuxna författares bild av ungdomars verklighet. På något sätt är det ju vad vi vuxna vill förmedla till de unga, snarare än ungdomars egen verklighetsbild. Och då blir det ju intressant att böckerna tenderar att varna för teknik snarare än att se möjligheterna.
Avhandling:
Sladdbarn, vuxennätverk och digitala spänningar Digitalisering och mediestrid i barn- och ungdomslitteraturen i Sverige 2000–2019, Karlstads universitet.