Lärare i Norden använder gärna skönlitteratur i undervisningen, men målet med läsningen skiljer sig åt. I de svenska klassrummen ligger fokus främst på att stärka elevernas läsförståelse. Det visar ny forskning vid Karlstads universitet.
En avhandling har undersökt och jämfört litteraturundervisning i Norden under första året i högstadiet. Forskningen bygger på videoobservationer från drygt 70 klassrum och en webbenkät som besvarats av cirka 700 lärare.
Avhandlingen visar att läsning av skönlitterära texter spelar en viktig roll i nordisk förstaspråksundervisning, men att fokus inte främst ligger på att utveckla elevernas kunskaper om litteratur.
Litteratur ett medel
Snarare framhöll lärare i alla nordiska länder – särskilt i Sverige, Island och Finland – utvecklingen av elevernas läsförståelse som en viktig anledning till att använda skönlitteratur i undervisningen.
– Litteraturen används ofta som ett medel för att uppnå något praktiskt eller för att förmedla kunskap snarare än att eleverna ska läsa litteratur för litteraturens egen skull. Sedan vilken kunskap som ska förmedlas, det skiljer sig lite mellan länderna, säger Anna Nissen som skrivit avhandlingen vid Karlstads universitet.
Resultaten visar att svensklärare i årskurs sju ägnar ungefär 35 procent av undervisningstiden åt skönlitteratur. Det är något mindre jämfört med Danmark, där eleverna läser mest i Norden.
Fokus på läsförståelse i Sverige
I de svenska klassrummen ligger fokus framför allt på läsförståelse, det vill säga att eleverna ska utveckla sin förmåga att tolka och förstå texten. Det kan jämföras med Norge där lärarna i högre utsträckning använder skönlitteratur för att ge eleverna kunskaper om olika genrer och litterära begrepp.
– Jag har själv arbetat som lärare på gymnasienivå. Jag tyckte mig märka att allt fler elever hade det svårt med läsförståelsen och därför tyckte jag att det var intressant att fördjupa mig mer inom detta. Min forskning visar att svenska lärare absolut verkar jobba med att utveckla elevernas läsförståelse. Det är något som de lägger ner tid på i klassrummet, säger Anna.
Hon hoppas att forskningen kan ge nya perspektiv till lärare.
– Men jag hoppas också att den kan ge en lite mer nyanserad bild av hur undervisningen ser ut till makthavare och debattörer, säger Anna Nissen.
Avhandling:
Nordic Literature Instruction, Karlstad universitet.