Gymnasieelever som går program med ridsportprofil påverkas av hur bilden av en "perfekt ryttare" är i sociala medier.
Artikel från forskning.se

Den här artikeln bygger på ett pressmeddelande. Läs om hur redaktionen jobbar.

Sociala medier förändrar hästsporten. Där delas tips och råd – men också ideal som kan öka pressen på att vara perfekt.

Häst- och ridsport är stort i Sverige. Omkring en miljon svenskar har ett hästintresse och 98 procent av de aktiva inom ridsporten är kvinnor.

Lovisa Broms, doktorand i idrottsvetenskap som nyligen disputerade vid Malmö universitet, har i sin avhandling undersökt hur sociala medier påverkar ridsporten.

Det finns positiva aspekter, som att man kan dela med sig av olika tips. Men det finns även negativa, som att influerare – personer med stort genomslag i sociala medier – inom ridsporten skapar ideal som kan upplevas som svåra att leva upp till.

Kärleken till hästen är central

Lovisa Broms har själv varit aktiv inom ridsport sedan hon var barn och har de senaste åren sett hur sociala medier blivit ett allt viktigare forum för personer med hästsportintresse.

– Kärleken till hästen är fortfarande central och i de olika forumen cirklar samtalen och inläggen ofta kring hästen – hur du ska ta hand om den, rida, träna den samt kring säkerhetsaspekter. Jag ser att de nya plattformarna möjliggör för fler att utbyta erfarenheter och kunskap.

Press på att vara den ”perfekta ryttaren

Samtidigt finns det mer än bara kunskapsutbyte på plattformarna. Tidigare forskning har visat att sociala medier spelar en allt större roll för ungdomars identitetsskapande. Det är något som även märktes i Lovisa Broms studie. När hon intervjuade elever på gymnasieprogram med ridsportprofil såg hon att normen om den ”perfekta ryttaren” i sociala medier påverkade hur eleverna såg på sig själva som ryttare.

– Influerare har fått stor makt och utmanar traditionella auktoriteter. De målar ofta upp en perfekt bild, och trots att många av de unga följarna skriker efter inlägg som speglar vardagen med allt slit i stallet som hästsport innebär, så finns det väldigt lite av sådant innehåll. Det gör att det uppstår en form av press på att leva upp till idealbilden.

Kommersiella intressen spelar in

Att influerare också har kommersiella intressen gör situationen ännu mer komplicerad. Det kan göra det svårt för följarna att förstå var informationen kommer ifrån och vilket syfte den har. Om någon till exempel ger tips och råd på hur man ska ta hand om sin häst är det bra att veta om det är reklam, eller om det är baserat på beprövad kunskap.

För att hjälpa hästsportintresserade att hitta rätt i den nya verklighet som sociala medier skapat, föreslår Lovisa Broms utbildningsinsatser. Hon tycker också att idrottsförbunden behöver bli bättre på att kommunicera med sina utövare. I ett vidare perspektiv hoppas hon att hennes resultat kan appliceras även inom andra idrotter eftersom hon ser likheter.

– Min avhandling fokuserar på ridsporten. Men idrottsförbund och föreningar generellt behöver bli bättre på att förstå medielogiken för att möta sina utövares behov och utmaningar. Det är viktigt att stödja ungdomar i att navigera mellan normer och ideal som formats genom sociala medier. En väg att gå är att erbjuda utbildningar för ledare runt om i landet.

Avhandling:

Equestrian (media) cultures in transition? Mediatization of stable cultures through social media

Nyhetsbrev med aktuell forskning

Visste du att robotar som ser en i ögonen är lättare att snacka med? Missa ingen ny forskning, prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Jag vill prenumerera