Forskning om barn och unga
Forskning om barn och unga är ett brett område. Det kan handla om allt ifrån ungas psykiska hälsa och barnsjukdomar, till deras skolgång eller fritid. Här samlar vi alla artiklar om forskning som rör barn och unga.
-
En bok för vuxna om böcker för barn
För fem år sedan kom boken Från fabler till manga där Ann Boglind och Anna Nordenstam, båda forskare vid Göteborgs universitet, gav en översikt av svensk och översatt barn- och ungdomslitteratur. Sedan dess har det hänt mycket på det...
-
Forskare undersöker inomhusmiljön i förskolor
I lågenergihus tätas väggar, fönster och dörrar med plast för att uppnå en lägre energiförbrukning och på senare år har många kommuner valt den tekniken för nya förskolor. Nu startar ett forskningsprojekt vid Örebro...
-
Hur små barn utforskar, tolkar och skapar tecken
Barns tidiga möten med digital teknologi gör att deras språk byggs upp och formas på nya sätt. De kommer mycket tidigt i kontakt med en mängd olika tecken. I en doktorsavhandling har Sara Hvit Lindstrand undersökt hur förskolor arbetar med små barns...
-
Ny sammanställning om barn och ungas psykiska hälsa
Mår svenska barn och unga allt sämre – eller inte? Hur mäts psykisk hälsa, psykisk ohälsa och psykiatriska tillstånd? Och vad innebär egentligen dessa begrepp? De statliga forskningsråden Forte, Formas, Vetenskapsrådet och VINNOVA ger nu ut en...
-
Förskolebarn fångar strömtjuvar
I dagarna startade den andra testperioden i projektet FörskoleVis där förskolebarn letar efter strömtjuvar i förskolan. Till sin hjälp har de och förskolepedagogerna ett handledningsmaterial och ett digitalt verktyg som hjälper dem att hitta vilka apparater...
-
Barns övergångar till och från förskoleklass
Hur övergångarna mellan förskola, förskoleklass och den obligatoriska skolan upplevs ur barns perspektiv är temat för en doktorsavhandling av pedagogen Helena Ackesjö vid Linnéuniversitetet.
-
Träning motverkar huvudvärk hos unga flickor
Birte Tornøe disputerar i ämnet vårdvetenskap med inriktning sjukgymnastik vid Lunds universitet den 5 september 2014. (Foto: Åsa Hansdotter)
-
Trauma i barndomen kan ge fetma i vuxen ålder
Att vara utsatt för övergrepp under barndomen innebär en markant ökning av risken att utveckla fetma i vuxen ålder. Det visar en metaanalys av tidigare gjorda studier, som omfattar totalt 112 000 studiedeltagare. Analysen gjordes av forskare på Karolinska Institutet...
-
Barn med lindriga funktionsnedsättningar behöver mer stöd
Barn med lindriga funktionsnedsättningar har ofta har problem att klara sitt dagliga liv, exempelvis att ta på och knyta skorna, eller att breda smörgåsar. Många av dessa barn behöver mer arbetsterapeutiska insatser för att klara sitt dagliga liv och för att...
-
Nu mäts förskolors elanvändning i FörskoleVis
I projektet FörskoleVis ska barn och förskolepedagoger tillsammans kunna se och förstå vad energi är och hur mycket energi de använder i förskolan. De kommer därför att bli medvetna om kopplingen mellan sitt beteende och energianvändningen –...
-
Öppna miljöer stimulerar förskolebarn
Spretiga och oplanerade miljöer uppmuntrar mer till kollektiv lek än välplanerade och ordnade miljöer i förskolan. Det visar en avhandling vid Mittuniversitetet. Barn skapar också egna handlingsutrymmen i miljöer som pedagoger använder för att...
-
Enkätstudie ska ge kunskap om förskolebarns hälsa
De närmaste åren kommer föräldrar till förskolebarn som blir kallade till BVC ha möjlighet att vara med i en forskningsstudie. Idag saknas kunskap om hälsan hos svenska 3-5-åringar.
-
Barnskötarnas klassresa
Få utbildningar har skiftat så mycket i status och framtidsutsikter som den till barnskötare. Spänningen mellan omsorg och pedagogik går som en röd tråd genom utbildningens historia, visar en studie vid Linköpings universitet.
-
Naturorientering för småttingar
Även barn i 1-3-årsåldern lär sig saker i förskolan. Hur det går till och hur förskoleverksamheten kan utvecklas undersöker Susanne Klaar i sin doktorsavhandling i pedagogik vid Örebro universitet. Hon har kallat den Naturorienterad utbildning i...
-
2,7 miljoner till forskning om social ångest i tonåren
I de tidiga tonåren sker flera förändringar – för många ungdomar är ökad social ångst en av dem. Psykologiforskare vid Örebro universitet har fått 2,7 miljoner kronor från Vetenskapsrådet för att undersöka hur social...
-
Stöttande förskollärare viktiga för flerspråkiga barn
Vart femte barn i förskolan har ett annat modersmål än svenska. Lärarledda aktiviteter med de yngsta och ett medvetet arbetssätt med sikte på språklig utveckling kan betyda mycket för de flerspråkiga barnen. Det visar en studie vid Göteborgs...