1. 17 maj 2022

    Vad har betydelse för en lyckad integration i skolan?

    Vad är viktigt när nyanlända elever ska integreras i det svenska utbildningssystemet och vad innebär egentligen en lyckad integration? Ali Osman, docent i pedagogik, förklarar vad som både kan hjälpa och försvåra integration.

  2. 6 maj 2022

    Lärare är tryggheten om krisen slår till

    Kriget i Ukraina, pandemi och våldsbrott. När kriser drabbar skolor står lärare i frontlinjen. Lärare behöver träna krishantering. Och rutiner kan förbygga våldsdåd, menar forskare.

  3. 4 februari 2022

    Så har förskolors inskolningar påverkats av pandemin

    Hur skapar man en trygg inskolning när föräldrar inte får följa med in på förskolan? Och hur har pandemin påverkat relationerna mellan barn, föräldrar och personal? Det har forskare i Lund undersökt.

  4. 5 oktober 2021

    Förskolebarn får lära sig kemi och fysik

    Vart försvinner vattnet när man kokar det i en kastrull? Varför dunstar vattenpölen på gården? Visst kan femåringar förstå fysikaliska begrepp – särskilt när experimenten kan utföras med lera och lego.

  5. 22 juni 2021

    Sämre språkförmåga och självreglering hos ekonomiskt utsatta förskolebarn

    Barn med låg socioekonomisk status riskerar att ligga efter jämnåriga redan när de börjar skolan. En stor undersökning av förskolebarn visar skillnader i språkutveckling och förmågor som uppmärksamhet, arbetsminne och...

  6. 25 mars 2021

    Så lär sig barn genom samtalet i förskolan

    Hur går det till när barn i förskolan tillägnar sig ny kunskap genom samtal med andra barn och med pedagoger? Det undersöks i en avhandling från Göteborgs universitet.

  7. 9 mars 2021

    Omtanke och vänner viktigare än pengar när barnen får bestämma

    För mycket pengar skapar bara problem. Det viktigaste är att vara snäll mot andra människor. Det är en del av de tankevärldar hos barn som forskaren Jari Ristiniemi, professor i religionsvetenskap, fördjupat sig inom.

  8. 2 mars 2021

    Barns språk utvecklas i tamburen

    En enkel idé som en boklåda i tamburen på förskolan kan bidra till barns språkutveckling visar en studie där personalen själva forskat i sin verksamhet. Barnen stannade nämligen upp och läste och pratade om böckerna i väntan på att...

  9. 3 februari 2021

    Mamma-pappa-barn norm när förskolebarn leker

    Regnbågsfamiljer och allas rätt att älska är självklarheter i många barns föreställningsvärld. Förskolornas policydokument betonar att barn ska få kännedom om olika familjekonstellationer. Men barnens lekar präglas av en...

  10. 27 januari 2021

    Så kan coronapandemin drabba barnen på sikt

    Barn från redan utsatta miljöer har större risk att drabbas av pandemin. Den ökande skolfrånvaron medför stora långsiktiga samhällskostnader, och unga kan få det svårt på arbetsmarknaden under långt tid. Det visar forskning från...

  11. 13 november 2020

    För givet tagna sanningar formar matten i förskolan

    De nationella matematiska målen styr bilden av vad som ska undervisas i förskolan, men saknar metodanvisningar. Forskaren Laurence Delacour har upptäckt skillnader i hur man undervisar i matematik till barn som har svenska som modersmål eller som förstaspråk och...

  12. 4 november 2020

    Titta, känna och lukta är vägen till kemi och fysik i förskolan

    Kan en fyraåring verkligen ta till sig fysikaliska fenomen och kemiska processer? Svaret är ja. Forskare från Högskolan Kristianstad har följt 150 pedagoger som undervisat i naturvetenskap på förskolan – och fått ta del av magiska stunder då...

  13. 11 juni 2020

    Trygga vuxna är viktiga när barn ska berätta om våld i hemmet

    Nu finns en mer lättillgänglig version av en tidigare studie om hur barn som utsatts för våld i hemmet kan få hjälp. Behandlingsmetoden som enligt studien fungerar bra heter KIBB (Kognitiv Integrerad Behandling vid Barnmisshandel).

  14. 25 maj 2020

    Barns inflytande i förskolan konkurreras ut av andra mål

    Barns inflytande är ett centralt mål i förskolan. Men i praktiken trängs det undan av andra mål i läroplanen och av andra behov i verksamheten. Det visar en avhandling som vill lyfta diskussionen om vad barns inflytande betyder.

  15. 1 april 2020

    Viktigt att räkna med alla i förskoleklassen

    Ett ökat fokus på bedömning i förskoleklass för med sig viss risk för särskiljning av elever istället för att fokusera vad i undervisningen som behöver förändras eller förstärkas för att utveckling och lärande ska...

  16. 2 mars 2020

    Arbetsmiljön avgör om barnen delas in i mindre grupper på förskolan

    Mindre grupper i förskolan bidrar till barns lärande och utveckling. Men förskolans organisation, arbetsmiljö och arbetsplatskultur är avgörande för om förskollärarna verkligen delar in barnen i mindre grupper.

Nyhetsbrev med aktuell forskning

Visste du att robotar som ser en i ögonen är lättare att snacka med? Missa ingen ny forskning, prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Jag vill prenumerera