Förskola
-
Bättre luft i miljömärkta förskolor
Inomhusluften i miljömärkta förskolor innehåller lägre halter av hälsofarliga kemikalier än luften i en förskola byggd utan miljöcertifiering. Valen av byggnadsmaterial är avgörande för kvaliteten på inomhusluften.
-
Jönköping satsar på utomhuspedagogik
För att utveckla utomhuspedagogiken i förskola och skola behövs bättre redskap och mer forskning. Nu satsar Jönköpings kommun och högskola tillsammans på att utveckla metoder och redskap.
-
Plattor och appar ingen genväg till förskolebarns lärande
Lärare i förskolan använder ofta datorplattor och appar som ersättning för traditionella aktiviteter. Men det är problematiskt, eftersom barnen i första hand lär sig att spela apparna och inte tar till sig det pedagogiska innehållet, visar en avhandling vid Göteborgs universitet.
-
Hörselskador av jobbet vanligast bland förskollärare
Sju av tio kvinnliga förskollärare drabbas av ljudtrötthet, varannan har svårigheter att uppfatta tal och fyra av tio blir ljudöverkänsliga. Det är avsevärt högre andelar än hos kvinnor generellt och även högre än i andra bullerutsatta yrkesgrupper, visar forskning vid Sahlgrenska...
-
Engagerade vuxna ökar små barns inlevelseförmåga
För att människor ska fungera socialt är det viktigt att kunna förstå andras perspektiv. Forskare är oeniga om när barn utvecklar den inlevelseförmågan. Många anser att det sker först i fyraårsåldern, men forskning vid Lunds universitet visar att barn kan visa denna förmåga tidigare...
-
Förskolebarn skapar egna normer utan vuxnas insyn
Förskolebarn skapar sina egna normer och regler – utan de vuxnas insyn. Och det är inte alltid de överensstämmer med den moral förskolepersonalen har i uppgift att förmedla, visar en studie vid Göteborgs universitet.
-
Dinosauriefossil i sandlådan – lär elever abstrakt tänkande
Många sandlådor i Kristianstads kommun har visat sig innehålla havsbottensand och fossil från Kritahavet. Fynden blev grunden till en rekonstruktion av hur Kritahavet i Kristianstadsområdet såg ut för 80 miljoner år sedan. Och undervisningsmaterial som ska lära elever hur de ska förhålla...
-
Förskollärare tar långt större ansvar än uppdraget kräver
Trots att pedagoger i förskolan kan ha svårt att sätta ord på vad begreppet omsorg innebär tar de ofta ett ansvar för barnens väl som går långt utöver professionskraven. – Det är dags att lyfta fram förskollärarnas omsorgsarbete, säger Mie Josefson, som skrivit en doktorsavhandling...
-
Fler bråk ger bättre resultat i matematiken
Fler bråk i matematikundervisningen – och successivt ökade krav, menar pedagogikforskaren Caroline Nagy, som upptäckt att matematikböcker för årkurs 4 och gymnasiet börjar på samma nivå.
-
Viktigt att barnens bidrag räknas i förskolans naturvetenskap
För att naturvetenskapsundervisning ska passa i förskolan är det viktigt att barnen kan bidra med sina idéer och erfarenheter till den kunskap som skapas, visar Sofie Areljung i sin avhandling vid Umeå universitet. Det är också viktigt att undervisningen bygger på händelser i vardagen,...
-
Barn vid ”genusneutrala” förskolor har mindre stereotypa attityder
Barn på förskolor som tillämpar normmedveten pedagogik gör mindre könsstereotypa antaganden om andra barn. De är också mer intresserade att leka med nya barn av motsatt kön. Det visar resultat från forskare vid bland annat Uppsala universitet som nu publiceras i den vetenskapliga...
-
Svårt minska sjukfrånvaron bland förskolebarn
Genomgång av hygienrutiner, förslag på förbättringsåtgärder och mer information till föräldrarna om när barn ska vara hemma från förskolan för att undvika smittspridning hade ingen effekt på barnens sjukfrånvaro, visar en ny rapport från IFAU.
-
Så blir förskolebarn delaktiga med musik
Musikverksamheten i förskolan kan vara så mycket mer än att sitta i ring och sjunga. Att erbjuda ett smörgåsbord av olika musikaktiviteter och att låta musiken ta tid är omständigheter som påverkar barns inflytande. Det visar en ny avhandling i ämnesdidaktik.
-
Förskolebarnen blir orättvist bedömda
Svensk förskola är numera en del av en stark bedömningskultur. Men det är sociala förmågor hos barnen snarare än lärande som bedöms av förskollärarna. I socialt och ekonomiskt utsatta områden bedöms barn utifrån uppförande, i mer priviligerade områden står barnens kreativitet och...
-
Förskolebarn fostras med vägledning
Beröm, frågor, avledning och tillsägelser är olika sätt som personal fostrar barn i förskolan. Tillsägelser är dock vanligare än indirekt vägledning via beröm eller frågor, och tillfällena varierar mellan pojkar och flickor. Det visar Anna Rantala i en avhandling vid Umeå universitet.
-
Framtidens familjer har nya behov
Familjer i Europa blir allt mer varierade och komplexa, samtidigt som en ökande andel av befolkningen är äldre. Varje individ måste få möjlighet att försörja sig själv och sina barn för att få ekonomin och befolkningsstrukturen i balans, menar Livia Oláh som gjort ett storskaligt...